DSC 0358Pod patronatem medialnym Podhale Region. SPISZ. VII Festiwal „Barok na Spiszu” już zakończony. Odbył się ostatni koncert w Niedzicy. Tym razem we wnętrzu barokowej świątyni zaprezentował się zespół Scepus Baroque pod dyrekcją Marcina Szelesta.

DSC 0367DSC 0420DSC 0429DSC 0435Scepus Baroque wykonał koncert złożony z Psalmów, napisanych po hebrajsku przez barokowego włoskiego kompozytora Salomone Rossiego. W koncercie uczestniczył też kompozytor Jan Kanty Pawluśkiewicz, rodem nowotarżanin mieszkaniec Krakowa.

Za udział w koncercie licznej publiczności podziękował Rafał Monita, pomysłodawca i organizator festiwalu. W tym roku było 5 koncertów: we Frydmanie, w Łapszach Wyżnych, Jurgowie, Krempachach i Niedzicy.

Warto przypomnieć, że Festiwal Barok na Spiszu jest inicjatywą kulturalną zapoczątkowaną w roku 2012 roku. Ma na celu promowanie wspaniałych zabytków baroku znajdujących się na terenie polskiego Spisza.

- Wystrój kościołów w Niedzicy, Łapszach Niżnych, Łapszach Wyżnych, Kacwinie, Frydmanie, Krempachach, Trybszu, Nowej Białej i Jurgowa to barokowe perły, jednak wciąż jeszcze mało znane. W tych właśnie wnętrzach odbywają się koncerty muzyki barokowej w wykonaniach artystów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej na kopiach instrumentów z epoki i reprezentujących wysoki poziom profesjonalny – podkreśla Rafał Monika, dyrektor Festiwalu.

Zapewnia, że Festiwal Barok na Spiszu jest jednym z najciekawszych wydarzeń muzycznych, jakie odbywają się na terenie Małopolski.

- Ambitny program, premiery przygotowane specjalnie dla Festiwalu, promocja kultury polskiej, współpraca z muzykologami w celu aktywnego poszukiwania wartych propagowania dzieł epoki baroku, jeszcze nie odkrytych bądź spoczywających dotąd w archiwach, przygotowywanie specjalnych wydarzeń, najwyższej klasy wykonawcy, promocja zabytków architektury, mini wykłady podczas każdego koncertu – oto oblicze festiwalu Barok na Spiszu.

W tym roku ideą przewodnią festiwalu były HISTORIE BIBLIJNE. I tak we Frydmanie podczas pierwszego koncertu był Adam i Ewa. To wówczas pod rajską jabłonią była Katarzyna Wiwer – sopran, Joanna Solecka – klawesyn oraz Tomasz Ślusarczyk-trąbka barokowa.

Kolejny koncert był w Łapszach Niżnych. Tam słuchaliśmy Rafaela Gabriela Przybyłę na trzech rodzajach barokowych obojów oraz Dariusza Hajdukiewicza grającego na organach skrzyniowych w programie zatytułowanym Florilegium Musicum.

Trzeci koncert był w Jurgowie. Tam słuchaliśmy niezwykłych Sonat Misteryjnych Franza Bibera, będących muzyczną kontemplacją tajemnic różańca w wykonaniu Zbigniewa Pilcha, który grał na skrzypcach barokowych oraz Marty Niedźwieckiej grającej na pozytywie.

Podczas dwóch ostatnich koncertów wystąpił związany z festiwalem zespół Scepus Baroque. Najpierw wystąpił wspólnie ze słowackim zespołem Le nuove Musiche pod dyrekcją Jakuba Mitrika w pięknym programie opartym o muzykę zainspirowaną Pieśnią nad pieśniami. Program ten był przygotowany specjalnie na tegoroczny festiwal, jego premiera odbyła się w kościele św. Walentego w Krempachach.

Ostatni był w Niedzicy i to tam Psalmy Dawidowe zaprezentował Zespół Scepus Baroque pod dyrekcją Marcina Szelesta wykonując koncert złożony z Psalmów, napisanych po hebrajsku przez barokowego kompozytora włoskiego, Salomone Rossi.

Podczas tegorocznego festiwalu była też możliwość zwiedzania pięknych, zabytkowych wnętrz i słuchania mini wykładów o sztuce.