20200212 Numer alarmowy 112 19MAŁOPOLSKA. Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, do kogo zwrócić się o pomoc w trudnej sytuacji: gdy zagrożone jest życie czy zdrowie, odruchowo wybieramy numer 112. Po drugiej stronie czekają na nas osoby, które najlepiej wiedzą, jak nam pomóc i jakie służby wezwać. W ramach obchodów Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego warto przypomnieć, na czym polega praca operatorów numerów alarmowych.

Bezcenny czas

Wszyscy pamiętamy tragiczną w skutkach burzę, która w sierpniu ubiegłego roku przeszła nad Tatrami. To, co było rodzinną wycieczką, czasem poświęconym przyjaciołom i odpoczynkiem pośród niepowtarzalnego krajobrazu, w jednej chwili przemieniło się w walkę o życie.

W krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie (CPR) rozdzwoniły się wtedy telefony. Operatorzy numerów alarmowych podjęli wszystkie możliwe działania, by poszkodowanym zapewnić natychmiastową pomoc.

Właśnie w przypadku takich złożonych akcji bezcenne znaczenie ma to, że operator numerów alarmowych ma możliwość jednoczesnego powiadomienia kilku służb, np. Państwowej Straży Pożarnej i ratownictwa medycznego. Pozwala to zaoszczędzić – jakże ważny w takich sytuacjach – czas.

Dzień i noc czuwają nad naszym bezpieczeństwem

Z okazji Europejskiego Dnia Numeru z operatorami numerów alarmowych pracującymi w krakowskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego spotkał się wojewoda małopolski Piotr Ćwik.

- Już wielokrotnie mierzyliśmy się w Małopolsce z sytuacjami, gdy ta nierówna walka z czasem dotyczyła szczególnie trudnych wyzwań. Tak było między innymi tamtego pamiętnego dnia po burzy w Tatrach. Dzisiaj w szczególny sposób pragnę Państwu podziękować, nie tylko za tę akcję, ale także za trud mierzenia się z codziennymi wyzwaniami. Państwa praca jest bezcenna – tak jak życie ludzkie, które pomagacie chronić – mówił wojewoda.

 - To bardzo odpowiedzialne zadanie: czuwać nad bezpieczeństwem mieszkańców dzień i noc. Zadanie, które można wykonywać tylko wtedy, gdy czuje się jego powagę. Zadanie wymagające najwyższego skupienia, nerwów ze stali, czujności i odpowiedzialności. Bardzo wam za to dziękuję – dodał Piotr Ćwik.

20200212 Numer alarmowy 112 4

Weryfikacja, informacja, działanie

Głównym zadaniem realizowanym na stanowisku operatora numerów alarmowych jest przyjmowanie i rejestrowanie w systemie informatycznym zgłoszeń alarmowych. Operator w pierwszej kolejności weryfikuje, czy dane zgłoszenie wymaga interwencji służb ratunkowych. W przypadku zgłoszenia zasadnego – podczas rozmowy ze zgłaszającymi – operatorzy zbierają niezbędne informacje i natychmiast wprowadzają je do systemu informatycznego. Taki elektroniczny formularz automatycznie trafia do służb, dzięki czemu od razu otrzymują one najistotniejsze informacje, np. o tym, gdzie wydarzył się wypadek.

Jak można się domyślić, pozyskanie informacji szczególnie w sytuacji takiej jak w Tatrach, nie jest łatwe. Operator niejednokrotnie musi uspokajać zgłaszającego, samemu zachowując zimną krew. A przy tym jednocześnie słuchać i pisać, zadawać pytania i wprowadzać pozyskane informacje do systemu teleinformatycznego.

Wiedzieć znaczy potrafić nieść pomoc

W ramach obchodów Europejskiego Dnia Numeru 112 był tort i życzenia. Ale to nie wszystko. Nasi operatorzy numerów alarmowych w dniu swojego święta chcieli też przypomnieć, jak ważne jest właściwe korzystanie z numeru 112. Dlatego zorganizowali zajęcia dla dzieci i młodzieży ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 im. Jana Pawła II w Krakowie oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Niesłyszących im. Janusza Korczaka w Krakowie (lekcje z numerem 112, naukę udzielania pierwszej pomocy). Odwiedzili nas również seniorzy z Klubu Głuchego Seniora w Krakowie.

Było to możliwe dzięki rozwijającej się współpracy pomiędzy Małopolskim Urzędem Wojewódzkim a Polskim Związkiem Głuchych Oddział Małopolski w Krakowie. W rolę tłumacza migowego wcielił się prezes Adam Stromidło.

Aplikacja „Alarm112”

W czasie lekcji z numerem 112 można było także poznać nową aplikację przygotowaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji: https://www.gov.pl/web/numer-alarmowy-112/aplikacja-moblina-alarm112). Za pomocą prostych ikonek umożliwia ona przekazanie zgłoszenia. Jest przydatna dla osób, które dokonując zgłoszenia, z różnych przyczyn nie są w stanie wykonać połączenia głosowego. W szczególności została ona opracowana z myślą o osobach niesłyszących.

- Numer alarmowy jest dla wszystkich. Także dla osób głuchych. Aplikacja „Alarm112” to bardzo przyjazne rozwiązanie. Chcemy, by także osoby z niepełnosprawnościami pamiętały, że nikt z nas nie powinien być bierny w obliczu zagrożenia lub niebezpiecznego zdarzenia – mówią operatorzy numerów alarmowych. 

20200212 Numer alarmowy 112 6

Aplikacja dostępna jest za darmo, na urządzenia mobilne z AppStore oraz SklepPlay. „Alarm112” działa na terenie Polski. Użytkownik musi dokonać akceptacji regulaminu oraz polityki prywatności, a następnie przeprowadzić rejestrację, podając: imię i nazwisko, PESEL, adres e-mail oraz numer telefonu.

Krakowski CPR w liczbach

Przypomnijmy: krakowski CPR był pierwszym CPR-em w Polsce. To na bazie naszych doświadczeń powstawały kolejne CPR-y. Rozpoczął funkcjonowanie 4 kwietnia 2009 roku, obsługując połączenia z numerem 112 z terenu miasta Krakowa oraz powiatu krakowskiego (łącznie ok. 1,1 mln mieszkańców). Od listopada 2013 roku CPR w Krakowie obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z całego województwa.

Statystyka za 2019 r.:

- liczba zgłoszeń – 1 753 526,

- liczba zgłoszeń niezasadnych (fałszywe + anulowane) – 1 088 757 (ponad 68%),

- liczba zdarzeń przekazanych do Państwowego Ratownictwa Medycznego – 190 038,

- liczba zdarzeń przekazanych do Policji – 237 178,

- liczba zdarzeń przekazanych do PSP – 22 184,

- liczba zdarzeń przekazanych do innych służb – 36 765,

- średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia – 11,5 s (czas ten obejmuje również zapowiedź „Centrum Powiadamiania Ratunkowego, proszę czekać na przyjęcie zgłoszenia”, która trwa ok. 5-6 s),

- średni czas obsługi zgłoszenia prawdziwego – ok. 132 s,

- średni czas obsługi zgłoszenia fałszywego – ok. 30 s.

Liczba zgłoszeń rośnie w piątek i sobotę, a spada w poniedziałek. Niedziele i święta należą do najspokojniejszych pod względem liczby obsłużonych zgłoszeń. Najwięcej zgłoszeń mamy od godz. 7 do godz. 23, nocą ich liczba spada. Wyjątkiem jest oczywiście noc sylwestrowa, kiedy liczba zgłoszeń jest o ok. 100% większa.

 Bezpieczeństwo systemu

O bezpieczeństwie systemu decyduje przede wszystkim zastępowalność ośrodków. W przypadku awarii CPR-u w Krakowie zgłoszenia automatycznie przekierowywane są do ośrodka zastępującego (CPR m. st. Warszawa), a w przypadku dużego ruchu alarmowego również do innych CPR-ów w kraju. CPR Kraków zastępuje CPR Wrocław.

Jeżeli zgłaszający oczekuje na przyjęcie zgłoszenia w CPR-ze Kraków powyżej 30 s, system będzie po tym czasie szukał pierwszego wolnego operatora numerów alarmowych w kraju, który może obsłużyć zgłaszającego.

20200212 Numer alarmowy 112 31

Dodatkowe rozwiązania

Dołącz do drużyny superbohaterów

Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych do pracy w krakowskim CPR-ze. Informacje o aktualnych naborach publikowane są tutaj (https://www.malopolska.uw.gov.pl/default.aspx?page=praca_w_sluzbie_cywilnej)

Niezbędne wymagania na stanowisku operatora numerów alarmowych to m.in. minimum średnie wykształcenie, znajomość języka obcego w stopniu komunikatywnym, znajomość ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, praktyczna znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy, umiejętność skutecznej komunikacji i precyzyjnego przekazywania informacji, odporność na stres, umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu.

Fot. Urząd Wojewódzki w Krakowie