Podhale Region

Piątek, 19 październik 2018

Ostatnia aktualizacjaPt, 19 Paź 2018 9pm

Jesteś tutaj: Home Społeczeństwo Magazyn Kantaty Jana Sebastiana Bacha na festiwalu „Barokowe Eksploracje”

Reklama

Społeczeństwo

Kantaty Jana Sebastiana Bacha na festiwalu „Barokowe Eksploracje”

P1020173

PIENINY. Gdy zamilkła muzyka i śpiew, a artyści skłonili głowy przed publicznością, raczej ugięli się pod brawami jakie otrzymali, zdało mi się, że do Dworku Gościnnego w Szczawnicy na małą chwilę zawitała La Scala, jedna z najsłynniejszych scen operowych na świecie.

Trochę przypadkowości w życiu jest potrzebne. Tak i ja znalazłem się na festiwalu „Barokowe Eksploracje” na zaledwie jednym wydarzeniu, ale na tyle znaczącym, że pozostanie w mej pamięci. To, że wystąpił zespół „Baroque Collegium 1685”, który zdążyłem poznać wcześniej i wiedziałem czego można się po nim spodziewać, to szczerze zostałem zaskoczony występem artysty światowego formatu Petera Kooij. Należy on do grona najwybitniejszych na świecie interpretatorów muzyki Jana Sebastiana Bacha, absolwenta znanego Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie. Ma w dorobku ponad sto pięćdziesiąt wydawnictw fonograficznych nagranych dla takich wytwórni płytowych jak Sony, Philips, EMI, BIS, Virgin Classics, Erato i innych. Występował na wszystkich liczących się w świecie scenach muzycznych i teraz w… Szczawnicy! Trudne do wyobrażenia?

Jeżeli dodam do tej krótkiej wizytówki, że jest obecnie profesorem Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio oraz Królewskiego Konserwatorium w Pradze oraz w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Bremie oraz nagrodzony prestiżowym w świecie muzycznym Medalem Bachowskim to obraz będziemy mieli, chociaż mocno okrojony.
Nie śpiewał sam, a wespół z Ewą Leszczyńską (sopran) i Heleną Paczykowską (alt) oraz Davidem Fiorem (tenorem), w towarzystwie Szczawnickiego Chóru Kameralnego. Ewa Leszczyńska to nie tylko absolwentka wydziału wokalnego Giuseppe Verdi w Mediolanie, ale także wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu. Wyróżniona wraz z pianistą Tomaszem Pawłowskim I nagrodą w Konkursie im. Giosuè Corducciego w Madesimo. Helena Paczykowska – absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu, specjalizuje się w muzyce dawnej i współczesnej, związana z Capellą Cracoviensis, bierze udział w prestiżowych imprezach muzycznych, dla przykładu w światowej premierze opery Antonio Draghiego „Il Terrernoto” w reżyserii Benjamina Lazara i pod dyrekcją Vincenta Durmestra. Davide Fior ukończył Konserwatorium w Mediolanie. Nie tylko jest znakomitym tenorem ale również dyrygentem. Doskonalił się w Master of Arts w Hochschule der Künste w Zurichu. Jako solista współpracuje z wieloma znanymi zespołami, kieruje chórem Zug cantori contenti i jest asystentem Daniela Schmida w Aargauer Kantorei.

W ramach festiwalu „Barokowych Eksploracji” zaprezentowali bachowskie kantaty. Pierwsza „Ach Gott, wie manches Herzeleid”, BMV 58, wspominającej ucieczkę Świętej Rodziny do Egiptu przed Herodem. To niezwykły dialog pomiędzy Chrystusem, a duszami w klimacie nadanym przez Bacha, pełnego pozytywnej energii, tańca i przyszłego obrazu szczęścia bez końca.

Druga kantata „Ich habe genug!”, BMV 82, skomponowana na Święto Ofiarowania Jezusa, czyli w kalendarzu liturgicznym Święto Oczyszczenia Najświętszej Maryi Panny, w naszej tradycji znane jako Matki Bożej Gromnicznej. Kantata inspirowana jest Kantykiem Symeona, który rozpoznaje w niemowlęciu obiecanego Zbawiciela. To właśnie starzec Symeon wypowiada słowa „Ich habe genug!”, czyli mam wszystko czego mi potrzeba, mogę i bardzo chcę odejść w pokoju, zakończyć ziemską egzystencję. Muzyka tej kantaty kojarzy się z szalonym i makabrycznym tańcem. Kantatę tę Peter Kooij nagrywał kilkakrotnie pod kierownictwem czołowych dyrygentów: Masaaki Suzuka, czy Philippe Herreweghe. Przestawienie jej w Szczawnicy było dla publiczności wyjątkowym prezentem ze strony artysty.

Koncert wieńczyła kantata „Meine Seeľ erhebt den Herren”, BMV 10, która jest mistrzowską interpretacją Kantyku Maryi – Magnificat z Nowego Testamentu. Kompozytor w zachwycający sposób wyeksponował w kantacie poetycki charakter pisma. Chór otwierający kantatę stawia przed wykonawcami wysokie wymagania. Razem z arią sopranową i basową mówi, że Bóg strąca w przepastną czeluść ludzi pysznych, a pokornych wynosi do gwiazd. Zacytuję Agnieszkę Żarską – dyrygentkę, która przed wykonaniem kantaty powiedziała, że Bach wymaga w niej od solistów prawdziwych wokalnych fajerwerków, karze śpiewać skrajnie nisko lub wysoko.

Międzynarodowy zespół „Baroque Collegium 1685” koncentruje się na popularyzowaniu muzyki baroku, w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych, inicjatorką jego powstania i dyrektorem artystycznym jest Agnieszka Żarska. Trzon zespołu śpiewaczego tworzą członkowie Szczawnickiego Chóru Kameralnego prezentujący profesjonalny poziom wykonawczy oraz współpracujący zaproszeni śpiewacy i soliści. Część instrumentalną zespołu tworzą znakomici polscy i zagraniczni muzycy nurtu wykonawstwa historycznego. Podczas tego koncertu zwróciłem uwagę na obie skrzypaczki. Magdalena Malá i Markéta Langová wyraźnie odbierając bliskość publiczności, dostosowały się do energetyzującego klimatu i wzniosły się na swoje wyżyny, to samo można powiedzieć o wiolonczeliście Marku Štrynclu, który sam zasłuchał się w ich grę pozwalając czekać na siebie, ale to było naprawdę urocze, zresztą cały zespół zasłużył na takie określenie.

Słowo o Agnieszce Żarskiej – muzykologu, chórmistrzu, dyrygentowi, managerowi kultury, współzałożycielce Szczawnickiego Chóru Kameralnego, założycielce zespołu Baroque Collegium 1685 i jego kierowniku artystycznym. Z dokonań, a jest ich wiele, wybrałem polskie premiery barokowych oper: „Armida” Domenico Giuseppe Scarlattiego, operę koronacyjną „Constanza e fortezza” Johanna Josepha Fuxa, operę – balet „Terpsichore” Georga Friedricha Händla, odmianę opery określonej włoskim terminem pasticcio (kilku kompozytorów) „Muzio Scevola”, w tym przypadku Georga Friedricha Händla, Filippo Amadei i Giovanniego Battistę Bononciniego. Agnieszka Żarska lubi twórcze wyzwania i co godne podkreślenia realizuje je z sukcesami, co dobrze rokuje na przyszłość szczawnickiej sceny muzycznej.

Koncert z udziałem Petera Kooij objęty był honorowym patronatem ambasady Królestwa Niderlandów. Organizatorem był szczawnicki Chór Kameralny, współorganizatorem Grupa Thermaleo Uzdrowisko Szczawnica, przy wsparciu Narodowego Centrum Kultury, Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwa Kultury Republiki Czeskiej, Forum Polsko–Czeskiego i Województwa Małopolskiego. Wśród publiczności zasiedli: Piotr Kaszuba z Departamentu Strategii i Promocji Polski Ministerstwa Spraw Zagranicznych z małżonką, senator Jan Hamerski i posłanka Anna Paluch.

Kantaty Jana Sebastiana Bacha były środkową częścią festiwalu, poprzedziła je opera „Muzio Scevola”, Georga Friedricha Händla, Filippo Amadei i Giovanniego Battisty Bononciniego, libretto Paolo A. Rolli, która odbyła się w koprodukcji z Haendel Festspiele Halle, a zakończy program „Barok w Europie Środkowej” w ramach międzynarodowego Gorczycki Festiwal w Bytomiu, na Górnym Śląsku.

Dworek Gościnny w Szczawnicy jest wyjątkowym miejscem, którego historia sięga XIX wieku, zwany był także kursalonem, a jego budowę rozpoczął jeszcze właściciel uzdrowiska Józef Stefan Szalay. Znakomite warunki sprawiają, że na jego scenie odbywają się niezapomniane koncerty, spektakle teatralne i operowe z udziałem wybitnych artystów, czego najlepszym przykładem jest festiwal „Barokowe Eksploracje”.

Ryszard M. Remiszewski

Tutaj zdjęcia

 

Dodaj komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, zastrzega sobie jednak prawo do nie publikowania ich, zwłaszcza tych, które zawierają wulgaryzmy, epitety powszechnie uznane za obraźliwe, nawołują do zachowań niezgodnych z prawem, obrażają osoby publiczne i prywatne, inne narodowości, rasy, religie itd.
Komentarze nie dotyczące danego tematu, atakujące personalnie innych komentatorów i autorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz uwagi skierowane do Redakcji – będą usuwane.


Kod antyspamowy
Odśwież

Fotografia  R&A

Reklama

Nasi partenrzy

TV Podhale

logonaszkasprowy

fottboll

Taxi Rabka-Zdrój

Nasi partenrzy

nspj

mbludzm pl m

Tarnów In

 

Nasi partenrzy

zakopanedlaciebie.pl

 

natatry.pl

 

Resort Kościelisko

Reklama