Podhale Region

Środa, 25 kwiecień 2018

Ostatnia aktualizacjaŚr, 25 Kwi 2018 1pm

Jesteś tutaj: Home Wiadomości Powiaty: Subregion Podhalański Podhalańska Kolej Regionalna rusza już za dwa tygodnie

Reklama

Podhalańska Kolej Regionalna rusza już za dwa tygodnie

impuls na stacji 1 wynik

PODHALE. Udało się. 27 kwietnia rusza Podhalańska Kolej Regionalna. Wszystko wskazuje więc na to, że w tym sezonie letnim w końcu nie trzeba będzie stać w korku jadąc z Nowego Targu do Zakopanego, a po drodze będzie można bez problemu wysiąść i wsiąść na przystankach w: Szaflarach, Białym Dunajcu, czy Poroninie.

Co istotne podróż będzie nie tylko krótka, ale i komfortowa. Linia będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne i będą na niej poruszać się najnowocześniejsze składy EN99 z bydgoskiej firmy PESA. Podróż będzie trwała ok. 30 minut pomiędzy stolicą Podhala, a stolicą Tatr, a pociągi zarówno w jedną, jak i w drugą stronę mają kursować co ok. 60 minut. Cena biletu ma wynieść ok. 3 – 4 złote.

- Bardzo się cieszę, że najnowocześniejszy tabor będzie mógł służyć mieszkańcom Podhala i turystom już za kilka tygodni. Mam nadzieję, że wysoki komfort jazdy i przystępna cena sprawią, że mieszkańcy i przyjezdni będą chętnie korzystać z nowej możliwości poruszania się po Podhalu – mówi wójt gminy Szaflary Rafał Szkaradziński.

Podhalańska Kolej Regionalna powstała dzięki podpisanemu jeszcze w ubiegłym roku porozumieniu w Szaflarach pomiędzy samorządowcami powiatów nowotarskiego i tatrzańskiego i marszałkiem województwa małopolskiego. Jej celem jest nie tylko odciążenie wieczne zakorkowanej zakopianki, ale i dobre skomunikowanie ważnych gospodarczo i turystycznie ośrodków regionu. Czynnie w porozumienie włączyły się starostwa nowotarskie i tatrzańskie, miasta Nowy Targ i Zakopane oraz gminy Szaflary, Nowy Targ, Rabka- Zdrój, Biały Dunajec i Poronin. To dzięki temu pomiędzy Nowym Targiem, a Zakopanem będą dwa przystanki w Szaflarach oraz w Białym Dunajcu i Poroninie. Natomiast w ramach porozumienia urząd marszałkowski doposażył linie o 11 dodatkowych kursów.Tu pisaliśmy jak narodził się pomysł Podhalańskiej Kolei Regionalnej

Tutaj pisaliśmy jak padły już konkretne ustalenia dotyczące Podhalańskiej Kolei Regionalnej.

 

Warto podkreślić, że bezpłatne przejazdy kolejowe promujące połączenie z Krakowa do stolicy polskich gór odbędą się 21 kwietnia na trasie Nowy Targ – Zakopane.

Warto przypomnieć, że przed kilkoma dniami prawie 33 miliony złotych z Unii Europejskiej dostało województwo małopolskie na nowe pociągi dla Kolei Małopolskich. To dzięki temu unijnemu wsparciu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko województwo zakupuje 4 nowe pociągi, tzw. elektryczne zespoły trakcyjne. Każdy z nich będzie miał 200 miejsc siedzących. Składy będą wozić pasażerów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Oprócz bezpłatnego wi-fi i klimatyzacji w pojazdach znajdą się także liczne udogodnienia zaproponowane przez samych pasażerów. Pociągi te będą więc dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych: poruszających się na wózkach inwalidzkich, niewidomych lub niedowidzących, niesłyszących, kobiet w ciąży, osób o niskim wzroście (w tym dzieci), osób z ciężkim bagażem, seniorów czy obcokrajowców, którzy nie znają języka polskiego. Chodzi np. o odpowiednie oświetlenie, dostęp do toalet i sposób wyświetlania informacji dla pasażerów. Wśród najciekawszych propozycji znalazły się m.in.: montaż stolików pomiędzy fotelami, powiększenie przestrzeżeni dla pasażerów podróżujących z rowerami, precyzyjnie regulowana klimatyzacja czy też instalacja automatów z przekąsami i gniazdek USB. Obecnie trwa weryfikacja zgłoszonych pomysłów.

Koszt zakupu całej inwestycji to nieco ponad 88 milionów złotych. Dofinansowanie unijne wyniesie jednak prawie 33 miliony złotych. Pozostała kwota 56 milionów złotych pochodzić będzie z budżetu samorządu Województwa Małopolskiego. Projekt ma zostać zrealizowany do września 2019 roku.

Warto przy okazji przypomnieć, że z Programu Infrastruktura i Środowisko przeznaczono już ponad 3,2 miliarda euro na inwestycje transportowe w województwie małopolskim. Sam Kraków realizuje już 5 inwestycji w komunikację miejską ze wsparciem z programu.

Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko finansowane są też na przykład: budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień – Rabka, czy modernizacja linii kolejowej E 30 / C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, czy modernizacja istniejących torowisk.

Ministerstwo Infrastruktury wspiera każdą inicjatywę, która przyczyni się do poprawy warunków panujących na polskiej kolei. Niedawny raport Najwyższej Izby Kontroli wskazał, że przez wiele lat zaniedbywano polską kolej. To, że się to dzisiaj zmienia, napawa optymizmem. Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna umowa, taka jak ta dzisiejsza, przybliża nas do tego celu – podkreśla Łukasz Smółka, szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury.

Projekt, o którym dziś mówimy, to kolejny przykład tego, że kolej może być doskonałą alternatywą dla samochodów. Stawiamy jednocześnie na jakość podróżowania i komfort podróży. Warto też przypomnieć, jak wiele ważnych inwestycji realizowanych jest obecnie w Małopolsce. Małopolska rozwija się nie tylko niejako w perspektywie panoramicznej, w ramach wielkich projektów, ale także idzie do przodu dzięki choćby udoskonalaniu taboru kolejowego. Wszystkie kolejowe inwestycje potwierdzają, że mamy teraz dobry czas dla kolei – mówi wojewoda małopolski Piotr Ćwik.

Rozwój kolei w regionie to jeden z priorytetów Samorządu Województwa, dzięki temu kolejowa rewolucja na małopolskich torach trwa. Zaplanowaliśmy ją bardzo dokładnie i konsekwentnie realizujemy. Liczy się dla nas przede wszystkim komfort pasażera, dlatego nieustannie kupujemy nowoczesne pociągi, poszerzamy ofertę przewozową, inwestujemy w budowę parkingów Park&Ride i rozwój zintegrowanego biletu. Dziś po małopolskich torach kursuje 40 komfortowych składów. Cieszę się, że już w przyszłym roku flotę kolejową uzupełnią 4 dodatkowe pociągi spełniające najwyższe europejskie standardy – podsumowuje marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Dziś kolejowa flota województwa małopolskiego liczy 40 nowoczesnych pociągów spełniających rygorystyczne europejskie standardy. Wśród nich jest 13 Impulsów, które sądecki Newag dostarczył na przełomie 2016/2017. Kosztowały one samorząd prawie 305 mln zł.

 

Dodaj komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, zastrzega sobie jednak prawo do nie publikowania ich, zwłaszcza tych, które zawierają wulgaryzmy, epitety powszechnie uznane za obraźliwe, nawołują do zachowań niezgodnych z prawem, obrażają osoby publiczne i prywatne, inne narodowości, rasy, religie itd.
Komentarze nie dotyczące danego tematu, atakujące personalnie innych komentatorów i autorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz uwagi skierowane do Redakcji – będą usuwane.


Kod antyspamowy
Odśwież

Fotografia  R&A

Reklama

Nasi partenrzy

TV Podhale

logonaszkasprowy

fottboll

Taxi Rabka-Zdrój

Nasi partenrzy

nspj

mbludzm pl m

Tarnów In

 

Nasi partenrzy

zakopanedlaciebie.pl


natatry.pl


Resort Kościelisko

Reklama