P3520310NOWY TARG. Zaczęły się prace przygotowawcze do generalnego remontu mostu kolejowego na Czarnym Dunajcu. C.k. austriacki obiekt przejdzie kurację odmładzającą zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków. Roboty ruszą pełną parą 2. września.

Potężna żeliwna konstrukcja przed wjazdem na stację w Nowym Targu, mimo kiepskiego stanu podkładów i korozji – jak na swój wiek – trzyma się bardzo dzielnie. Most kolejowy budowany był bowiem 1903 roku, czyli za czasów miłościwie panującego Franciszka Józefa. Na gruntowniejszy remont musiał czekać do roku 1967. Od tej pory kolej tylko doraźnie uzupełniała ubytki w podkładach, bo – mimo zakazu przechodzenia przez most – trudno było upilnować wszystkich korzystających z tego skrótu do pól, ryzykantów, a co gorsza – także chłopców skaczących z wysokości mostu do wody.

Rozpoczęty właśnie generalny remont obejmie przede wszystkim wymianę podkładów, wymianę płyt betonowych i zabezpieczenie antykorozyjne. Przy okazji remontu odsłonięty zostanie przyczółek zbudowany z piaskowca. Jak informuje pani rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, Dorota Szalacha – prace zakończą się w grudniu.

Teraz specjalnym tunelem został obudowany fragment ścieżki rowerowej prowadzący pod mostem, trwa przygotowywanie drogi dojazdowej z betonowych płyt i organizowanie przez firmę wykonawczą zaplecza robót. Rozkute betony odsłoniły już kawałek piskowcowych bloków na przyczółku.

P3520330

Wchodzą one w zakres o wiele szerszej inwestycji, czyli modernizacji na liniach do Zakopanego. Ten potężny projekt o wartości 930 milionów, na samej tylko trasie z Chabówki do Zakopanego pozwoli na wymianę torów, ale też na remont 12 przystanków, oraz jak wiaduktów, mostów, przepustów, przejazdów, również feralnego przejazdu w Szaflarach. Tych przewidzianych do remontu lub już wyremontowanych obiektów jest ponad 140. Wymienionych torów będzie w sumie ponad 18 kilometrów. Nowe, lepiej oznakowane perony będą zdecydowanie bardziej przyjazne dla osób z trudnościami w poruszaniu się.

P3520305

Koszt robót zaplanowanych i wykonywanych między Chabówką a Zakopanem sięgnie 330 milionów. Wszystko po to, by skrócić czas jazdy oraz poprawić bezpieczeństwo pasażerów i komfort ich podróży. Nowy Targ musiał jednak wywalczać remont pominiętego w projekcie pierwszego peronu stacji kolejowej.  

Spółka Polskie Linie Kolejowe, która jest inwestorem, liczy na uzyskanie dla tych kosztownych remontów dotacji z krajowego Programu Infrastruktura i Środowisko, bo też rząd stawia na rozwój kolei.

Remont rozpoczęty

Fot. Anna Szopińska