krzyszkoblok201„ZAKOPIANKA”. Grupa „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć” z Krzyszkowic w powiecie myślenickim zapowiada na jutro, 25. stycznia, między godz. 8.00 a 11.00, akcję protestacyjną w postaci blokady „zakopianki”. Będzie ona polegała na chodzeniu protestujących po przejściu dla pieszych. Wybór daty nie jest przypadkowy: to pierwszy dzień ferii zimowych w kilku województwach (włącznie z Małopolską)  i dzień Pucharu Świata w skokach narciarskich w Zakopanem.

Zapowiadaną blokadą mieszkańcy chcą zwrócić uwagę rządzących na problem braku bezpieczeństwa, interweniują też u ministra infrastruktury oraz w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

Krakowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada i wyjaśnia:

 Jeżeli do blokady dojdzie i w przypadku tworzenia się zatorów - policja będzie kierowała podróżnych na objazd.

Dla jadących od strony Krakowa objazd rozpocznie się w Głogoczowie, gdzie na węźle policjanci skierują ruch na DK52, w Biertowicach nastąpi zjazd na drogę wojewódzką nr 956 i po przejechaniu miejscowości Rudnik w Jaworniku nastąpi ponowne włączenie się do DK7. Ruchem będzie kierowała policja.

A oto mapa objazdu:

krzyszkoblok203

 Przypominamy, że 16. stycznia 2020 r., w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie odbyło się spotkanie z przedstawicielami mieszkańców Krzyszkowic, władz gminy i powiatu, dotyczące przebudowy skrzyżowania na DK7 w tej miejscowości na bezkolizyjny węzeł. Uczestnicy spotkania zostali poinformowani o tym, jakie działania już zostały pojęte ze strony GDDKiA w sprawie budowy bezkolizyjnego węzła. Zgodnie ze wstępną koncepcją, po przebudowie skrzyżowania przejazd drogą powiatową odbywał się będzie pod jezdnią drogi krajowej DK7, popularnej „Zakopianki”. Również pod jezdnią będzie ciąg pieszo-rowerowy. Wykonana została analiza techniczna dla tej inwestycji, przygotowano Program Inwestycyjny i w tym roku planowane są badania geologiczne i analiza inwestycji pod względem środowiskowym. Sama budowa przewidywana jest na lata 2022-2023. Przedstawiciel samorządu powiatowego poinformował także zebranych na spotkaniu, że 16. stycznia 2020 r. Rada Powiatu podjęła uchwałę o przeznaczeniu 2 mln zł na budowę węzła w Krzyszkowicach. Zapewnił także, że służby powiatu działać będą bez zwłoki przy wydawaniu niezbędnych uzgodnień. Burmistrz Myślenic zapewnił o przeznaczeniu 0,5 mln zł na tę inwestycję ze strony gminy.

Część przedstawicieli mieszkańców Krzyszkowic po wysłuchaniu wyjaśnień i odpowiedzi na zadane pytania uznała jednak, że zorganizuje protest 25. stycznia. Będzie on polegał na chodzeniu po przejściu dla pieszych w Krzyszkowicach, na „Zakopiance”.

Grupa „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć” na profilu facebook'owym opisuje natomiast sytuację i przedstawia natomiast uzasadnienie determinacji protestujących:

Pod koniec listopada 2019 została podjęta uchwała o budowie bezkolizyjnego węzła zakopianki DK 7 z drogą wojewódzką DW 955 w miejscowości Jawornik. Zapadła również decyzja, że niedługo zostaną zlikwidowane światła w Myślenicach zlokalizowane na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego prowadzącej do Zakopianki, gdzie powstanie węzeł bezkolizyjny. Brak świateł na całej długości zakopianki od Myślenic do Krakowa w połączeniu z odcinkiem ekspresowym Lubień-Rabka może spowodować, że ciągły strumień samochodów w kierunku Krakowa i Zakopanego, który do tej pory był dzielony światłami w miejscowości Myślenice może jeszcze bardziej utrudnić włączanie się mieszkańców Krzyszkowic do ruchu z drogą DK7.

Krzyszkowice to jedna z niewielu miejscowości, gdzie aby pokonać pieszo zakopiankę, przechodzi się przez przejście dla pieszych pozbawione sygnalizacji świetlnej. Pędzące samochody stwarzają w tym miejscu dla pieszych duże zagrożenie. Niejednokrotnie przedostanie się na drugą stronę drogi wygląda jak slalom między tyczkami. W sąsiednim Głogoczowie i Jaworniku wybudowano aż 4 kładki dla pieszych a My nadal nie możemy doczekać się na rozwiązanie naszego problemu.
Dziennie z drogi powiatowej na zakopiankę wyjeżdża od 3 do 3,5 tys. pojazdów, z czego ponad jedna trzecia skręca w lewo w kierunku Myślenic. Powoduje to, że pojazdy te muszą przeciąć jezdnię zakopianki, którą z kolei dziennie przejeżdża 20 - 30 tys. pojazdów. W godzinach szczytu przerwy między poszczególnymi pojazdami na nitce Kraków - Myślenice są kilkunastosekundowe. Te sekundy to czas, kiedy my - mieszkańcy Krzyszkowic i okolicznych miejscowości - musimy zdążyć włączając się z drogi podporządkowanej. Bardzo często zdarza się, że kierowcy wskakują w przerwy krótsze niż 10 sekund, co przy najdrobniejszym błędzie stwarza zagrożenie i możliwość kolizji. To nie jest włączanie się do ruchu - to jest walka o życie.
krzyszkoblok202Rozbudowa przejazdu na skrzyżowaniu w Krzyszkowicach to również podniesienie bezpieczeństwa dla mieszkańców Myślenic jeżdżących do Krakowa i turystów udających się na Podhale.
Od kilku lat politycy różnych opcji składają obietnice, których potem nie realizują. Czemu? Bo nie muszą. Bo nie czują presji, bo mają ważniejsze tematy, a przejazd przez to skrzyżowanie dla nas mieszkańców przypomina każdego dnia rosyjską ruletkę. Dlatego postanowiliśmy wziąć sprawy we własne ręce.
25. stycznia 2020 od godziny 8.00 spotykamy się w Krzyszkowicach na przejściu dla pieszych przecinającym zakopiankę. Chcemy tym sposobem, zwrócić uwagę kierowców, lokalnego samorządu, władz wojewódzkich i zarządcy drogi na niebezpieczny problem
, z którym walczymy każdego dnia. WYJDŹMY WSZYSCY NA PASY - CHCEMY WRESZCIE BEZPIECZNIE ŻYĆ.
Prosimy Państwa o wsparcie nas w tej inicjatywie! Zróbmy coś dla wspólnego bezpieczeństwa.

Fot. FB Grupy „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć”

Mapa objazdu: krakowski Oddział GDDKiA