Reklama
NOWY TARG POGODA
ZAKOPANE POGODA
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Reklama

Do właścicieli firm: jak przyjmować płatności

Dnia: środa 26 października 2022, Autor: Maciej Zubek

Płatności bezgotówkowe obecnie dostępne są nie tylko w dużych sklepach, ale również mniejszych punktach handlowych. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest m.in. wprowadzenie w ramach Polskiego Ładu obowiązku zapewnienia klientom płatności bezgotówkowych przez przedsiębiorców posiadających kasy fiskalne. Terminal płatniczy w firmie to dobre rozwiązanie również ze względu na popularność tej metody płatności.

Obowiązkowy terminal płatniczy

Według badania przeprowadzonego przez Mastercard, 90% płatności bezgotówkowych dokonywanych jest zbliżeniowo.[1] Popularność tej formy opłacania zakupów lub usług wynika m.in. z jej wygody oraz możliwości szybkiego zrealizowania transakcji. Zbliżeniowo chętniej płaciliśmy zwłaszcza w czasie pandemii COVID-19, ponieważ ta metoda uważana była za najbardziej bezpieczną. Zgodnie z gromadzonymi przez Narodowy Bank Polski informacjami dotyczącymi kart płatniczych w naszym kraju, pod koniec marca 2022 roku w Polsce funkcjonowało 1.164.369 terminali POS.[2]

Systematyczny wzrost urządzeń do przyjmowania płatności bezgotówkowych to m.in. wynik wprowadzenia programu Polski Ład. Zgodnie z jego założeniami od 1 stycznia 2022 roku przedsiębiorcy posiadający kasy fiskalne mają obowiązek zapewnić swoim klientom możliwość dokonania płatności bezgotówkowych, a więc przy wykorzystaniu karty płatniczej, smartfona czy smartwatcha. Co istotne, tę metodę płatności należy udostępniać nie tylko w siedzibie firmy, ale w miejscu faktycznego świadczenia usług. W praktyce oznacza to, że odpowiedni terminal płatniczy do przyjmowania płatności powinien mieć również m.in. taksówkarz czy kurier.

Jak wybrać terminal płatniczy dla firm?

Terminal płatniczy jest obowiązkowy dla wielu przedsiębiorców, jednak duży wybór tego typu urządzeń może utrudniać zdecydowanie się na jeden z nich. Poszczególne modele różnią się sposobem zasilania, łączności z internetem, a także dodatkowymi funkcjami, jak np. doładowanie telefonu, usługa cashback czy usługi wielowalutowe. Wybór powinien zależeć w głównej mierze od rodzaju prowadzonej działalności. W przypadku przedsiębiorstw oferujących usługi w siedzibie firmy dobrą propozycją będą stacjonarne terminale płatnicze, które łączą się z siecią za pomocą wi-fi. Do restauracji i kawiarni chętnie wybierane są modele przenośne, ponieważ pozwalają podejść do stolika i tam przyjąć płatności. Przedsiębiorcy prowadzący swoją firmę w ruchu mogą zaś zdecydować się na terminal mobilny, albo na niewielkie urządzenie mPOS służące wyłącznie do przyjmowania płatności kartowych, które sprawdzi się również m.in. w przypadku biznesów działających sezonowo. Warto też zwrócić uwagę na rodzaje akceptowanych kart oraz na dodatkowe funkcje – możliwość zasilenia konta telefonicznego czy skorzystania z usługi wypłaty sklepowej może zachęcić klientów do ponownego odwiedzenia Twojego sklepu.

Darmowy terminal płatniczy dla firm

Terminal płatniczy dla firm to urządzenie dosyć kosztowne, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na jego wynajęcie. Cena dzierżawy zależy od takich czynników, jak długość trwania umowy z operatorem, wysokość przewidywanych obrotów w firmie i oczywiście od modelu samego urządzenia. Zazwyczaj jest to koszt wynoszący miesięcznie średnio 40 zł – 60 zł. Warto też wiedzieć, że przystępując do Programu Polska Bezgotówkowa przedsiębiorcy mogą korzystać z terminala płatniczego za darmo przez okres pięciu miesięcy lub do uzyskania 42 000 zł obrotu. Do programu mogą przystąpić przedsiębiorcy, którzy w ciągu ostatniego roku nie przyjmowali płatności bezgotówkowych, a więc np. osoby dopiero rozpoczynające swoją działalność gospodarczą. Po upływie tego czasu lub po uzyskaniu odpowiednio wysokich obrotów, dzierżawa terminala odbywa się na normalnych warunkach. Warto jednak skorzystać z takiej opcji, aby w pierwszych miesiącach funkcjonowania firmy obniżyć wydatki związane z rozkręcaniem biznesu.

[1] https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/pl-pl/2020/maj/badanie-mastercard-polacy-wybieraja-platnosci-zblizeniowe/

[2] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_2022.pdf

No Comment.

Reklama

Partnerzy