Zosia Kilanowicz Fot. Anna SzopińskaKoncert pod patronatem naszej gazety internetowej PODHALE REGION
NOWY TARG. W najbliższą niedzielę, 20 stycznia, o godz. 17, w sali widowiskowej Miejskiego Ośrodka Kultury w Nowym Targu odbędzie się Benefis Zofii Kilanowicz – Charytatywny koncert kolęd i pastorałek pn. „Idziemy z kolędą".

Fot. Anna SzopińskaNowotarżanka, Fot. Anna Szopińskaznakomita sopranistka, wystąpi w towarzystwie chórów ORGANUM, CANTATA oraz CHÓRU „GORCE", przy akompaniamencie Zespołu Instrumentalnego RICERCAR pod batutą Bogusława Grzybka. W programie usłyszymy najpiękniejsze polskie kolędy i pastorałki.

Po koncercie zbierane będą wolne datki na jej dalsze leczenie.

Koncert odbywa się pod honorowym patronatem burmistrza, a zorganizowanie benefisu wsparli: Stanisław Chodorowicz - senator RP, Stanisław Bisztyga – wiceprezes Zarządu MARR S.A, Andrzej Gut Mostowy – poseł na Sejm RP, Związek Podhalan Oddział Nowy Targ oraz Miejski Nauczycielski Chór GORCE.

Zosia Kilanowicz po ukończeniu Szkoły Muzycznej w Nowym Targu studiowała w krakowskiej Akademii Muzycznej, w klasie Heleny Łazarskiej. Już w czasie studiów odniosła sukcesy jako laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu, konkursu im. Karola Szymanowskiego w Łodzi, czy też Konkursu im. Dworaka w Karlowych Warach. Otrzymała nagrodę Elly Ameling na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Hertogenbosch.

Karierę operową rozpoczęła w Warszawskiej Operze Kameralnej, wykonując partię Konstancji w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta. W 1990 r. debiutowała na scenie Królewskiej Opery w Brukseli partią Drusilli w „Koronacji Poppei" Monteverdiego i przez następnych 10 lat była solistką tejże opery.

Jest wykonawczynią repertuaru oratoryjno-kantatowego. Występowała wielu krajach Europy podczas festiwali o takim charakterze, m.in. Wratislavia Cantans w "Missa Pro Pace" Wojciecha Kilara pod batutą Marka Pijarowskiego.
Jej repertuar obejmuje dzieła kompozytorów różnych epok, począwszy od baroku, aż po utwory współczesne. W tym repertuarze śpiewała pod dyrekcją m.in. Helmutha Rillinga, Sylvaina Cambrelinga, Yehudi Menuhina, Witolda Lutosławskiego, Kazimierza Korda, Tadeusza Strugały, Marka Pijarowskiego, Jacka Kaspszyka i Antoniego Wita.

Dokonała nagrań m.in Pieśni muezina szalonego i Słopiewni, Karola Szymanowskiego wraz z London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Leona Botsteina, II Symfonii "Kopernikowskiej" wraz z Andrzejem Dobberem pod dyrekcją Antoniego Wita oraz dwóch nagrań III Symfonii "Pieśni Żałosnych" Henryka Mikołaja Góreckiego pod batutą Antoniego Wita i Jacka Kaspszyka, Holocaust Memorial Cantata, Marty Ptaszyńskiej wraz z Ryszardem Minkiewiczem i Robertem Gierlachem pod dyrekcją Yehudi Menuhina, a także pieśni Fryderyka Chopina.
Wystąpiła na scenach takich oper jak Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Théâtre Champs-Elysées w Paryżu czy Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Jej operowe laury to m.in.: II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, I nagroda w Konkursie Wokalnym im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (1987), I nagroda w Konkursie Wokalnym im. Antonína Dvořáka w Karlowych Warach (1988), Nagroda im. Elly Ameling w Konkursie Wokalnym w 's-Hertogenbosch w Holandii.

Jest też laureatką nagrody im. Karola Szymanowskiego za propagowanie i wybitne interpretacje pieśni Karola Szymanowskiego oraz udział w światowych wykonaniach "Króla Rogera" i "Stabat Mater".

Dotknięta stwardnieniem rozsianym, wykazuje podziwu godny hart ducha i dzielność w zmaganiach z chorobą, nie porzuca też śpiewania i nie traci nadziei. Jest dla innych wzorem i otuchą, sama też doświadcza ludzkiej życzliwości i wdzięczności uczennic.