Rumiancew Opalony Wierch Miedziane Szpiglasowy Wierch 2018

Muzeum Tatrzańskie to jedno z największych muzeów regionalnych w Polsce.  Jego zasoby są niezwykle różnorodne i obejmują zarówno materiały o charakterze badawczym, jak też i kolekcje prezentujące sztukę.

 Od 2018 roku, dzięki wsparciu z  programów Regionalne Kolekcje Sztuk Współczesnej oraz Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego systematycznie powiększa się reprezentacja prac artystów współczesnych.

Zakupy odbywają się zgodnie z przyjętymi kryteriami doboru. Kolekcja budowana jest w referencji do dziedzictwa kulturowego naszego regionu. Opiera się na trzech „słowach kluczach”, które definiują specyfikę miejsca – natura, aktywność i kreacja.

W poprzednich latach zakupiliśmy i prezentowaliśmy publiczności prace Pauliny Ołowskiej (gobelin „Oksza”), Huberta Czerepoka (film „Ekosystem”), Zbigniewa Rogalskiego (rysunek „Mnich”), Zofii Rydet (10 fotografii z cyklu „Zapis socjologiczny. Podhale”) i Jana Dziaczkowskiego (4 kolaże z cyklu „Góry dla Warszawy”) oraz Stanisława Cukra (plakieta „Zesłanie Ducha Świętego”).

W 2020 roku do naszych zbiorów trafiły: parawan „Babcia Józka” autorstwa Małgorzaty Mirgi-Tas (nominowanej w tym roku do Paszportów Polityki w kategorii Sztuki wizualne), cztery witraże p.t. „Fazy opadu śniegu na wieżę stereo HI-FI” Marii Lobody (artystki o międzynarodowej sławie, która swoje prace prezentowała m.in. na weneckim Biennale) oraz fotografie twórczo interpretujące krajobraz wykonane przez Daniela Rumiancewa (twórcy, którego prace znajdują się w zbiorach m.in. łódzkiego Muzeum Sztuki).

Parawan „Babcia Józka” powstał przy okazji wystawy Małgorzaty Mirgi-Tas w Galerii Antoniego Rząsy. Artystka połączyła w nim historię jednej z bliskich jej kobiet ze sztuką zakopiańskiego twórcy, cytując w przestrzeni swojej pracy jedną z rzeźb Rząsy. Nawiązała w ten sposób twórczy dialog z uznanym rzeźbiarzem, który w swoich rzeźbach przedstawiał człowieka i jego życie. Mirga opowiada o kobietach z Czarnej Góry, wsi, w której mieszka. Matki, babcie, ciotki, córki, siostry są dla niej bohaterkami codzienności i otaczającej jej rzeczywistości. Ich los staje się inspiracją do uniwersalnej opowieści o tym, czym jest kobiecość, jak ona wygląda w XXI wieku.

„Fazy opadu śniegu na wieżę stereo HI-FI” nie są pierwszą tatrzańską realizacją Marii Lobody. W 2014 roku w Schronisku w Dolinie Pięciu Stawów, w jednym z okien zamontowano witraż, który również odnosił się do miejscowego pejzażu. Niestety nie przetrwał próby czasu. Tym razem artystka postanowiła stworzyć obiekty, które będą nawiązywać do zasobów Muzeum Tatrzańskiego, a jednocześnie odnosić się do jej poprzednich działań (jednego z obiektów prezentowanych na zeszłorocznej monograficznej wystawie w CSW Zamek Ujazdowski). Z tego połączenia powstały cztery witraże. Każdy z nich pokazuje inny rodzaj śniegu. Inspiracją dla nich były plakaty turystyczne, ale także zakopiańska tradycja rzeźbiarska. Loboda  eksperymentowała tu ze szkłem, jego kolorem i fakturami.

Fotografie Daniela Rumiancewa są natomiast częścią jego projektu z 2018 roku, kiedy to fotografował pracownie miejscowych artystów, ale także patrzył na Zakopane i Tatry jako na artystyczne atelier. Wśród sześciu prac znajduje się tradycyjnie pojmowana tatrzańska panorama wykonana z Miedzianego (odwołująca się do historycznej Panoramy  Tatr na Dynasach w Warszawie), ale także „szkatułkowe” ujęcie przedstawiające pracetrzech artystów – mozaikę Henryka Burzeca, na tle której prezentowany jest obraz Zuzanny Dembiec z cieniem rzucanym przez lampę fotograficzną Rumiancewa. Zakupiony zestaw obejmuje także widok z okna na sformatowany i „wyprostowany” Giewont. Każde ze zdjęć jest swego rodzaju wariacją dobrze nam znanych tatrzańskich i zakopiańskich motywów – góra, panorama, stado owiec, artystyczna pracownia.

Mamy nadzieję rozbudowywać nasz zbiór o kolejne obiekty, które mierzą się z zakopiańskim dziedzictwem, które opowiadają nam o tym jak teraz patrzy się na góry i co jeszcze można w nich odkryć

Tegoroczne zakupy do kolekcji Muzeum Tatrzańskiego sfinansowano z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego p.t Narodowe Kolekcje Sztuki Współczesnej.

 

Rumiancew Panorama Tatr 2018

Daniel Rumiancew, Panorama Tatr, 2018

 

Rumiancew Opalony Wierch Miedziane Szpiglasowy Wierch 2018

Daniel Rumiancew, Opalony Wierch, Miedziane, Szpiglasowy Wierch, 2018

 

Rumiancew Owce 2018

Daniel Rumiancew, Owce, 2018

 

Rumiancew Orla Perć 2018

Daniel Rumiancew, Orla Perć, 2018

 

Rumiancew Cień na obrazie Zuzanny Dembiec na mozaice Henryka Burzca 2018

Daniel Rumiancew, Cień na obrazie Zuzanny Dembiec na mozaice Henryka Burzca, 2018

 

Rumiancew Orla Perć plakat na stacji metra Plac Wilsona w Warszawie

Daniel Rumiancew, Orla Perć-plakat na stacji metra Plac Wilsona w Warszawie