beeth1NOWY TARG. Jak wielu jest w mieście miłośników muzyki poważnej w najwspanialszym orkiestrowym wykonaniu – pokazał koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Sala widowiskowa MOK-u wypełniła się niemal do ostatnich krzeseł. Przyjemność posłuchania kilkudziesięcioosobowego składu uznanego za najwspanialsze młode talenty w Europie, trafia się wszak raz do roku.

beeth2Orkiestra beeth3Beethovenowska beeth4przyjechała z beeth5koncertem wbeeth6 cyklu „Jeszcze beeth7Polska muzyka", beeth8realizowanym pod patronatem Województwa Małopolskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz burmistrza Nowego Targu.

W drugiej części tego koncertu zabrzmiała słynna V symfonia c-moll, którą dotykany już głuchotą Beethoven tworzył w latach 1800 – 1808, ale jako litą całość, monumentalne, wspaniałe dzieło „jakby odlane ze spiżu". I dziś jest V symfonia najwspanialszym dziełem muzycznym epoki, zarazem jakby metaforą ludzkiego losu, czymś fascynującym, o niebanalnej urodzie. Stała się zarazem najsłynniejszym i najczęściej wykonywanym utworem muzyki poważnej.

Pełne pasji i znawstwa wprowadzenia do wykonań Orkiestry Beethovenowskiej to zasługa Macieja Negreya, muzykologa i kompozytora, wykładowcy Akademii Muzycznej w Krakowie.

A maestro Jacek Kaspszyk, jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej, zdawało się, że lada chwila odfrunie z dyrygenckiego podestu...

Orkiestra Beethovenowska z Krakowa jest uwielbiana za młodzieńczy entuzjazm, profesjonalizm i prawdziwe oddanie muzyce. To jeden z czołowych, a zarazem najmłodszych zespołów symfonicznym w Polsce. Tworzą go prawdziwi pasjonaci muzyki. Najwybitniejsi studenci i absolwenci wyższych szkół muzycznych w Europie, takich jak Akademia Muzyczna w Krakowie, Hochschule Für Musik Und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu.

Orkiestra rozpoczęła działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. Niespełna dwa lata później, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. W tym samym roku nagrała swą pierwszą studyjną płytę z muzyką polską.

Fot. Anna Szopińska