Do poradnianej rejestracji już nie trzeba peregrynować przed siódmą, ale system jeszcze świeży... Fot. Anna SzopińskaPOWIAT NOWOTARSKI. Od poniedziałku w Podhalańskim Szpitalu działa centralna rejestracja do poradni specjalistycznych. Już w tej chwili można się zarejestrować przez telefon. I to praktycznie przez cały dzień: od 7-ej rano do 19-tej. – Od przyszłego roku będzie możliwa rejestracja przez Internet – informuje dyrektor Marek Wierzba.

Do tej pory każda z kilkunastu poradni działających na terenie Szpitala prowadziła własną rejestrację, a niektóre z nich - w postaci nawet trzech zeszytów... Pacjent musiał się zarejestrować do południa, a najpóźniej do godz. 14.

Od 3 grudnia wszystko się zmieniło. Pacjenci wszystkich poradni specjalistycznych (z wyjątkiem czterech, o których później) rejestrują się już w jednym miejscu, wchodząc do budynku Szpitala pod estakadą dla karetek. Minąwszy z prawej strony aptekę, muszą skierować w głąb korytarza. Tam oczekują ich pracownicy centralnej rejestracji.

- Mamy skargi, bo pacjenci z przyzwyczajenia przychodzą rano, kiedy czynne są wszystkie poradnie i szukają dawnego miejsca rejestracji – nie ukrywa dyrektor Wierzba. – Ludzie piszą maile, protestują, że trzeba trochę poczekać, bo jeszcze nie widzą, że mogą się zarejestrować przez telefon, a wychodząc z poradni i – mając wyznaczoną kontrolę – od razu mogą sie zarejestrować na kolejny termin. Przewidujemy, że jeszcze przez jakiś czas będzie trochę problemów, ale potem pacjenci poczują zmianę na lepsze.

Nad wdrażaniem centralnej rejestracji intensywnie pracuje Alicja Jarosińska pełniąca obowiązki zastępcy dyrektora ds. pielęgniarstwa.

- Pacjenci z terenu nie muszą już wstawać o czwartej rano, żeby dojechać do Szpitala, czekać do siódmej aż rejestracja do danej poradni zostanie otwarta i potem czekać na swoją kolejkę pod gabinetem specjalisty – mówi ona. – Mogą zadzwonić nawet pięć minut przed dziewiętnastą i zostaną zarejestrowani na konkretny dzień i godzinę. Poradnie obsługują 370 pacjentów dziennie. Część z nich jednak jeszcze nie wie, na czym to polega i być może będzie potrzeba dwóch-trzech miesięcy, żeby to zafunkcjonowało w ich świadomości. Bo jeśli chodzi o personel i jego wdrożenie się do nowej formuły – zorganizujemy się w dwa - trzy tygodnie. Pacjentom najpierw będzie się wydawało, że jeśli nie przyjadą na siódmą rano, to nie zostaną przyjęci. Ale z czasem powinni przywyknąć. Dwoimy się i troimy, żeby pacjenci jak najmniej ucierpieli na tej operacji, stopniowo będziemy różne rzeczy korygować. Osobiście drugi raz wdrażam taki system, wcześniej robiłam to w Gorlicach. Na pewno jest to duże i trudne przedsięwzięcie, ale w efekcie – korzystne dla pacjentów. Do ich dyspozycji jest teraz kilka nowych numerów telefonów. Są plakaty informujące, jednak nie każdy jeszcze wie, o co chodzi.

Dzieje się to w dobie, kiedy część szpitali – prócz centralnej rejestracji – wprowadziła już cyfrową kartotekę, z opisem choroby każdego pacjenta, wynikami badań i historią leczenia.

W Podhalańskim Szpitalu centralną rejestracją zostało objętych 12 poradni specjalistycznych. Wyłączono z tego systemu, ze względu na ich specyfikę, tylko cztery poradnie, do których można się rejestrować w dotychczasowych miejscach. Chodzi o poradnie:
- psychiatryczną (tel. 18 26 33 706)
- dermatologiczną (tel. 18 26 33 728)
- chorób płuc (tel. 18 26 33 731)
- medycyny paliatywnej (tel. 18 26 33 394).

Pozostałe poradnie od 3 grudnia mają rejestrację jednym miejscu, a można z niej skorzystać, dzwoniąc pod któryś z czterech nowych numerów: 18 26 33 700, 18 26 33 702, 18 26 33 719, 18 26 33 720. Od godz. 7-ej do 19-tej.

Kto już wie o tej zmianie – dobrze, jeśli przekaże wiadomość swoim krewnym, znajomym, sąsiadom. Może dzięki temu pacjenci z odległych nieraz miejscowości unikną niepotrzebnej podróży do Szpitala.