119684670 3238591826236764 499324134663668679 n

Połączenie autobusowe Bukowina Tatrzańska – Zakopane – Chochołów – Dolny Kubin na Słowacji spotkało się z pozytywnym przyjęciem. Pandemia pokrzyżowała jednak kursowanie linii, a połączenie nadal ma być wspierane finansowo, jeśli znajdą się na ten cel środki w budżecie.

W listopadzie 2019 roku uruchomione zostały pierwsze w historii Województwa Małopolskiego przewozy pasażerskie w strefie transgranicznej. Regularnych przewozy odbywały się na linii komunikacyjnej Bukowina Tatrzańska – Zakopane – Chochołów – Dolný Kubín na Słowacji.

Sukces frekwencyjny

Pomimo zamknięcia granicy ze Słowacją w związku z rozszerzającą się pandemią, linia nadal funkcjonowała łączą Bukowinę Tatrzańską z Chochołowem i cieszyła się wielkim zainteresowaniem.

Mimo trudnego czasu pandemii, lockdownu i 4-miesięcznego zamknięcia granicy, linia okazała się strzałem w dziesiątkę i wielkim sukcesem frekwencyjnym. Przewiozła ponad 17 tysięcy pasażerów, w okresie letnim i jesiennym (lipiec – październik)informuje Jakub Łoginow, koordynator inicjatywy "Polska - Słowacja – autobusy".

Z linii korzystali zarówno turyści, którzy wybierając się w Tatry nie chcieli wracać tą samą drogą, aby odebrać samochód z parkingu, jak i miejscowi. – Z linii korzystali również mieszkańcy słowackich wiosek, którzy przyjeżdżali na zakupy na Krupówki i jarmark pod Gubałówkądodaje Jakub Łoginow.

Niepewny los transgranicznej linii autobusowej i nowych połączeń

Pomimo sukcesów frekwencyjnych transgranicznego autobusu, jego los jest niepewny. Wszystko za sprawą pandemii oraz ograniczeń w przemieszczaniu się pomiędzy Polską, a Słowacją. Obecnie Słowacy wymagają od przekraczających granicę aktualnych testów na COVID-19.

Problematyczne jest także skupienie się przez samorządy na działaniach związanych przeciwdziałaniu rozprzestrzeniania się choroby, co zepchnęło inne tematy na dalszy plan.

– Zgodnie z ustaleniami, powinien właśnie teraz, w listopadzie, zostać rozpisany przetarg na kontynuację linii na przyszły rok oraz uruchomienie kolejnych – zaznacza koordynator inicjatywy "Polska – Słowacja – autobusy".

Nowe transgraniczne linie miałyby powstać na trasach: Trstena – Jabłonka, Zakopane – Podbańskie i Nowy Targ – Poprad. Linie te miały być tworzone z myślą umożliwieniu zbiorowego transportu Słowakom na jarmarki w Nowym Targu i Jabłonce, co ożywiłoby handel w tych miejscowościach.

– Jestem w stałym kontakcie ze słowackimi urzędnikami i samorządowcami z Żyliny, Preszowa, Bratysławy (Ministerstwo Transportu) i słowackiej Orawy, którzy są zachwyceni sukcesem połączenia, popierają rozwój autobusowych linii transgranicznych i oczekują na jakiś kontakt w tej sprawie ze strony Urzędu Marszałkowskiego, tak jak to było ustalone w 2019 roku – informuje Jakub Łoginow.

Urząd Marszałkowski zapewnia, że czynione są kroki, aby obecnie istniejąca linia nadal funkcjonowała. Niestety wszystko jest uzależnione od dostępnych środków finansowych. – W roku 2021 planowana jest kontynuacja funkcjonowania linii, jednakże uzależnione to będzie od wysokości środków finansowych w budżecie Województwa Małopolskiego, który jest w trakcie projektowaniazapewnia Michał Drewnicki, P.O. kierownika Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

fot. Polska - Słowacja - autobusy