smolkasd

Jedną z kwestii odgrywających istotną rolę dla Podhala i całego Podtatrza jest rozwój spójnego systemu komunikacyjnego. Zbliżające się wielkimi krokami, gigantyczne przedsięwzięcia pozwolą mieszkańcom Podhala, ale także wszystkim turystom na szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się po tym terenie.

Pod koniec 2020 roku uchwałą Zarządu Województwa Małopolskiego do życia zostało powołane Forum Współpracy dla Podtatrza, które ukierunkowane jest na rozwój i rozwiązywanie problemów transportowych, nie tylko tych drogowych, ale przede wszystkim także kolejowych. Priorytetem działań władz Zarządu Województwa Małopolskiego w tej dziedzinie jest to, aby całe Podtatrze skomunikowane było jednym systemem, począwszy od dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich, a kończąc na drogach krajowych. - Obok tego wszystkiego musimy zadbać, by kolej działała sprawniej i sprawniej dojeżdżała na Podhale - - wspomniał Łukasz Smółka, wicemarszałek Województwa Małopolskiego. Sukces kolei podhalańskiej jest już widoczny - z naszej strony dokładamy wszelkich starań jeśli chodzi o modernizacje trakcji - między innymi Podhalańskiej Kolei Aglomeracyjnej, o nowoczesne pociągi - samorząd województwa zamówił 13 nowych pociągów - część z nich zostanie dostarczona na tory jeszcze w 2021 roku, druga część będzie użytkowana od 2022 roku - wszystko to ma na celu skrócenie czasu podróży tak, by mieszkańcy aktywnie korzystali z tej formy przemieszczania się w codziennym życiu, by ich funkcjonowanie było łatwiejsze i by byli z tego faktu zadowoleni.

Porozumienie wynikające z działań prezydenta Andrzeja Dudy, ministra Andrzeja Adamczyka, wsparcia poselskiego i senatorskiego oraz aktywnego udziału władz Województwa Małopolskiego to idealny model współpracy wszystkich szczebli po to by układ komunikacyjny mógł być spójny. - Sprawy publiczne, niezależnie od okoliczności powinny być dyskutowane i rozwiązywane w porozumieniu z różnymi podmiotami, a w przypadku układu komunikacyjnego jest to szczególnie ważne, ponieważ użytkownika drogi nie interesuje to czy jedzie po krajowej, wojewódzkiej czy powiatowej - chce, żeby droga była w dobrym stanie i żeby spełniała swoje funkcje - uzupełniła Anna Paluch, podhalańska posłanka reprezentująca partię Prawo i Sprawiedliwość. W chwili, kiedy w 2023 roku do użytku zostanie oddana druga nitka Zakopianki będzie to jeszcze bardziej istotne - na tym polu nie ma wątpliwości, że będziemy świadkami jeszcze większego napływu pasażerów na Podhale, a to będzie musiało znaleźć ujście na drogach lokalnych. Wspólne działanie, odpowiednio skoordynowane, daje nam szanse na to by układ lokalnej komunikacji został przygotowany z wyprzedzeniem

Wśród działań obejmujących kolej na osobną uwagę zasługuje strategiczny projekt dla Podhala i całego województwa małopolskiego - to linia kolejowa licząca 58 km, łącząca Podłęże koło Wieliczki z Piekiełkiem koło Limanowej. - Jako posłowie od kilku lat zabiegaliśmy o tą inwestycję - wspomniała Anna Paluch. Działania te skrócą podróż między Krakowem i Zakopanem do niespełna dwóch godzin, a to wpłynie nie tylko na konkurencyjność tego środka transportu, ale także przyczyni się do ochrony naszego środowiska. - Jesteśmy przygotowani, mamy zabezpieczone środki na ten cel, pomału kończymy fazę projektowania. Teraz, wespół z wszystkimi mieszkańcami, z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie pierwszych prac, bo to, że ten projekt zostanie zrealizowany - nie mamy żadnych wątpliwości - spuentował wicemarszałek Smółka.

Przemysław Bolechowski