P3790520NOWY TARG. O rozwiązaniu jednego z największych problemów komunikacyjnych Podhala i położeniu kresu częstym, długim zatorom - czyli o bezkolizyjnym skrzyżowaniu linii kolejowej z ul. Ludźmierską - miasto myśli od wielu lat. Zarząd Dróg Wojewódzkich stanął jednak na stanowisku, że musi to być koncepcja wielowariantowa.

Były przymiarki do tego, by – w określonych proporcjach finansowały ją województwo, powiat i miasto. Powiat jednak deklaruje dopiero współfinansowanie prac, jeśli spełnione zostaną warunki:

Sprawę finansowania wielowariantowej koncepcji przesądziła umowa podpisana między Marszałkiem Województwa Małopolskiego a Burmistrzem Miasta Nowy Targ, a koszty tego przedsięwzięcia pomoże udźwignąć unijne dofinansowanie. Przy wartości zadania szacowanej na ponad 455 tys. zł, wartość planowanego dofinansowania unijnego wynosi ponad 314 tys. 500 zł.  Wkład krajowy wyniósłby 140 tys. 600 zł. W tej kwocie województwo i miasto będą partycypowały solidarnie po połowie, czyli każdy z samorządów kwotą 70 tys. 300 zł, w przypadku Nowego Targu zaakceptowaną już przez Radę.

P3790525

Planowana do zlecenia wielowariantowa koncepcja będzie powiązana z obowiązkiem: uzyskania decyzji środowiskowej, opracowania programu funkcjonalno-użytkowego (wraz z opcją sporządzenia projektu budowlanego) i uzyskania decyzji ZRID.

Bezkolizyjne skrzyżowanie linii kolejowej z drogą wojewódzką 957, której fragmentem jest „tranzytowa”, obsługująca tereny przemysłowo-handlowe i mieszkaniowe ul. Ludźmierska, nabiera coraz większego znaczenia w perspektywie rozwoju Podhalańskiej Kolei Regionalnej. Modernizacja linii kolejowej na odcinku Chabówka-Zakopane wciąż trwa.

P3790522

Kilkaset metrów dalej bezkolizyjnie z ul. Ludźmierską, bo długim wiaduktem, będzie się też krzyżowała nowa „zakopianka”. W tym rejonie miasto planuje również włączoną do ul. Ludźmierskiej obwodnicę zachodnią, przekazawszy już zarządowi Dróg Wojewódzkich jej wstępną koncepcję.

Fot. Anna Szopińska