Mieszkanki powiatu nowotarskiego były pewne, że pomagają swoim znajomym, które miały brać udział w konkursie. Kobiety podały kod BLIK, po czym zatwierdziły transakcje w aplikacji mobilnej swojego banku i tym sposobem straciły ponad 1 500 złotych. Przestrzegamy, aby nie podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia np. telefonicznego, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę i znajduje się w miejscu, gdzie pieniądze mają zostać wypłacone.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
Metodą „na Blika” zostały oszukane dwie mieszkanki powiatu nowotarskiego. Kobiety otrzymały z konta znajomych wiadomości z prośbą o pomoc i podanie kodu BLIK. Były pewne, że pomagają swoim koleżankom i podały kod Blik, po czym zatwierdziły transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku i straciły łącznie ponad 1 500 złotych.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone i potwierdź, czy ta osoba faktycznie się tam znajduje.