W Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie zainaugurowano nowy, ambitny projekt „Małopolski Program Wspierania Uczniów”. Projekt ma zwiększyć szanse edukacyjne młodych Małopolan i pomóc im w rozwijaniu zdolności i talentów, zapewniając szerokie wsparcie zarówno samym uczniom, jak i ich nauczycielom i rodzicom.
W uroczystym przekazaniu umów partnerskich dla 47 organów prowadzących szkoły, które zostały wyłonione w konkursie uczestniczyli: Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego prof. Jan Tadeusz Duda i małopolska kurator oświaty Gabriela Olszowska.
Projekt „Małopolski Program Wspierania Uczniów” został przygotowany z myślą o uczniach szkół podstawowych w Małopolsce, którzy mimo wysokiego potencjału nie osiągają wyników na miarę swoich możliwości. Jego celem jest zapewnienie kompleksowego wsparcia zarówno dla dzieci, przejawiających syndrom nieadekwatnych osiągnięć, jak i dla ich rodziców oraz nauczycieli.
Realizacja projektu jest możliwa dzięki inicjatywie Przewodniczącego Sejmiku Województwa Małopolskiego, prof. Jana Tadeusza Dudy oraz radnych województwa, którzy dostrzegli potrzebę zwiększenia szans edukacyjnych młodych Małopolan oraz wzmocnienia ich rozwoju osobistego i edukacyjnego. Nowy projekt, finansowany z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, pozwoli na budowanie w Małopolsce koalicji podmiotów na rzecz rozwijania talentów wszystkich dzieci.
– Idea, o której dzisiaj rozmawiamy była mi bliska od dawna. Edukacja społeczna zaczyna się w przedszkolu – i w tym samym momencie powinno rozpoczynać się przeciwdziałanie marginalizacji. Szkoły nie powinny skupiać się na rozwijaniu talentów dzieci najzdolniejszych, ale na wydobywaniu i kształtowaniu zdolności wszystkich dzieci, bo – jak powtarzamy – każde dziecko jest zdolne, każde posiada predyspozycje i talenty. Mądre wspieranie procesu edukacji powinno pomagać w rozpoznaniu i skutecznym rozwinięciu tych talentów. Istotne jest także budowanie w uczniach pewności siebie, bo ona jest niezbędna, by w środowisku rówieśniczym, szkolnym, każdy młody człowiek mógł swoje indywidualne predyspozycje i zdolności rozwijać oraz z nich korzystać – zaznacza prof. Jan Tadeusz Duda.
W projekcie „Małopolski Program Wspierania Uczniów” uczestniczyć będzie 49 podmiotów, w tym Województwo Małopolskie reprezentowane przez Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego jako Lider projektu oraz Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jako realizator komponentu 2. W ramach tego komponentu zostaną opracowane innowacyjne narzędzia diagnostyczne oraz rozwiązania programowe, dotyczące syndromu nieadekwatnych osiągnięć, m.in. diagnozy, zajęcia warsztatowe oraz wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, a także organizację konkursów i forów edukacyjnych.
Proponowane w projekcie działania są odpowiedzią na zasygnalizowane problemy i służą przygotowaniu oraz wdrożeniu modelu diagnozy i wsparcia uczniów z syndromem nieadekwatnych osiągnięć, z udziałem środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów oraz z udziałem ekspertów. Dodatkowo działania kierowane do uczniów zostaną powiązane możliwościami, jakie daje dedykowane jego uczestnikom stypendium, o które będą mogli ubiegać się wyłącznie uczniowie uczestniczący w projekcie ze strony Partnerów, co jest nowością w dotychczas realizowanych przedsięwzięciach na rzecz uczniów zdolnych i decyduje o kompleksowym charakterze wsparcia.
Partnerami projektu są organy prowadzące małopolskie szkoły podstawowe, w tym: 45 organów z sektora finansów publicznych i 2 spoza sektora. Każdy z nich będzie realizował działania, co do zasady, w dwóch szkołach podstawowych. W ramach projektu przewidziano działania na rzecz 3240 uczniów z 90 małopolskich szkół podstawowych, 1620 rodziców oraz 180 liderów i 1664 nauczycieli
– wyjaśnia wicemarszałek Witold Kozłowski.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 Priorytet 6: Fundusze Europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego – CP4(f), Działanie 6.12: Edukacja – projekty Województwa Małopolskiego, Typ projektu A, Komponent 2: Przygotowanie rozwiązań programowych oraz narzędzi diagnostycznych dotyczących uczniów zdolnych z syndromem nieadekwatnych osiągnięć, a także wsparcie w tym zakresie kadry szkół podstawowych i uczniów tych szkół oraz ich rodziców.
Małopolska.pl