NOWY TARG. O potrzebie rozwiązania komunikacyjnego węzła gordyjskiego, jakim jest skrzyżowanie ul. Ludźmierskiej z linia kolejową mówiło się od ok. 20 lat. Jednak dopiero w ubiegłym roku sprawa nabrała przyspieszenia. Prekonsultacje społeczne, w których można zainteresowane strony mogą zgłaszać swoje uwagi, trwają jeszcze do jutra.
Na posiedzeniu Komisji Finansów, Gospodarki Komunalnej i Rozwoju Rady Miasta, w ramach tych prekonsultacji, z udziałem inwestora, czyli Roberta Góreckiego – zastępcy dyrektora Wojewódzkiego Zarządu Dróg (on-line), władz miasta i zaangażowanego w sprawę Jana Piczury – wiceprzewodniczącego Sejmiku Województwa, firma projektowa PROMOST z Wisły prezentowała wybrane warianty bezkolizyjnego skrzyżowania Ludźmierskiej z torami.
Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił firmie PROMOST opracowanie wielowariantowej dokumentacji projektowej bezkolizyjnego skrzyżowania wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego wraz z opcją opracowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Problem całego tego rejonu polega na tym, że na niespełna kilometrze znajduje się aż 7 skrzyżowań z drogami publicznymi. Do tego dochodzą liczne zjazdy indywidualne i publiczne. W dużym zagęszczeniu działają centra handlowe, obiekty usługowe i produkcyjne. Rejon Ludźmierskiej jest zagłębiem podmiotów gospodarczych. A każdemu z nich chodzi o bezpośrednie połączenie z arterią wschód-zachód. Gęstość zabudowy powoduje znaczne utrudnienia. Nawet, jeśli ruch tranzytowy przeniesie się na nowo wybudowaną „zakopiankę”, to pozostanie ruch lokalny i sytuacja niewiele się zmieni.
Miasto preferuje wariant wpuszczenia fragmentu ul. Ludźmierskiej pod ziemię. Jednak i takie rozwiązanie nie byłoby realne bez ingerencji w sąsiednie nieruchomości.
Na posiedzeniu komisji obiekcje wobec takiego rozwiązania zgłaszał radny Bartłomiej Garbacz, przestrzegając, by preferowane rozwiązanie nie spowodowało większych utrudnień dla mieszkańców tego rejonu niż korzyści dla kierowców.
– Najmniejsza ingerencja będzie, jeśli poprowadzimy przejazd pod torami – przekonywał burmistrz Grzegorz Watycha. – Ruch jest ogromny i nie zmniejszy go wybudowanie nowej „zakopianki”. Są oczywiście koszty ewentualnych wyburzeń czy wykupu nieruchomości. Ale może lepiej poświęcić budynek i przenieść się gdzie indziej niż mieszkać przy tak ruchliwej drodze.
Tutaj do wglądu preferowane warianty:
Wariant W1 (Plik PDF 19,6 MB)
Wariant W4(Plik PDF 17,5 MB)
Druk konsultacyjny do pobrania plik PDF i plik MS Word 2007 – 365
Opinie można składać na adres rozwoj@um.nowytarg.pl lub osobiście w Biurze Obsługi Mieszkańca Urzędu Miasta Nowy Targ w nieprzekraczalnym terminie do 4 lutego 2022 r.
Po tym terminie zebrane opinie zostaną przekazane do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie oraz do Jednostki projektowej.
Następnym etapem – jak informował na posiedzeniu przedstawiciel inwestora – będzie wystąpienie projektanta o wydanie decyzji środowiskowej, która powinna zostać uzyskana w tym roku. Lata 2022 – 23 to czas na uzyskanie decyzji ZRID. Na następne lata przewidziana jest realizacja zadania.
Posiedzenie komisji transmitowane było przez Nowotarską Telewizję Kablową na żywo. Nagranie jest też dostępne na stronie Urzędu Miasta:
Fot. Anna Szopińska