
W tunelu pod Luboniem Małym, będącym częścią drogi ekspresowej S7, odbyły się dziś doroczne ćwiczenia służb ratowniczych. Symulowany scenariusz zakładał zderzenie kilku pojazdów, pożar oraz wyciek niebezpiecznej substancji chemicznej – amoniaku. Ćwiczenia, zgodne z unijnymi i krajowymi przepisami, miały na celu sprawdzenie procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz doskonalenie współpracy między służbami.
Symulowany wypadek z udziałem amoniaku i ofiarami
Około godziny 9:00 rano, zgodnie ze scenariuszem, kierowca cysterny jadący w kierunku Krakowa stracił panowanie nad pojazdem i uderzył w tył ciężarówki jadącej tym samym pasem. W wyniku kolizji naczepa ciężarówki przewróciła się, całkowicie blokując lewy pas. Kilka chwil później, osobowy samochód najechał na przeszkodę i stanął w płomieniach. W pojeździe znajdowały się dwie osoby z ciężkimi obrażeniami – złamaniami i oparzeniami.
Za osobówką jechała kolejna ciężarówka, transportująca betonowe elementy konstrukcyjne oraz pojemnik z amoniakiem. Pojazd również uczestniczył w zderzeniu, co doprowadziło do wycieku substancji chemicznej i znacznie utrudniło prowadzenie akcji ratunkowej. Dodatkowo, jeden z kierowców, który zdążył zatrzymać się przed miejscem wypadku i próbował gasić pożar przy użyciu podręcznego sprzętu, doznał lekkich oparzeń.

W ćwiczeniach udział wzięły liczne jednostki
W działaniach uczestniczyły liczne formacje ratownicze i porządkowe, m.in. Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie oraz jednostki z Suchej Beskidzkiej, Myślenic, Nowego Targu i Rabki-Zdroju. Na miejscu obecna była także policja, pogotowie ratunkowe, Małopolski Urząd Wojewódzki oraz pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT).
Kluczowym elementem ćwiczeń było uruchomienie procedur alarmowych, koordynacja działań oraz sprawdzenie skuteczności systemów informowania kierowców o zagrożeniu. Po zakończeniu działań ratunkowych służby dokonały przeglądu tunelu pod kątem bezpieczeństwa i gotowości do przywrócenia ruchu.
Obserwatorzy i cele ćwiczeń
Manewry obserwowali m.in. Wojewoda Małopolski, przedstawiciele Zespołu Zarządzania Kryzysowego GDDKiA, Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Celem było nie tylko przećwiczenie współdziałania służb, ale także możliwość praktycznego sprawdzenia rozwiązań technicznych w ekstremalnych warunkach.
Podczas ćwiczeń przetestowano m.in. systemy powiadamiania o wypadku, procedury ewakuacji, neutralizacji substancji niebezpiecznej, organizacji doraźnej pomocy medycznej i objazdów, a także współpracę informacyjną z mediami.

Bezpieczeństwo tunelu i apel do kierowców
Tunel pod Luboniem Małym, oddany do użytku w listopadzie 2022 roku, jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce. Posiada szereg systemów monitoringu i zabezpieczeń – czujniki gazów, dmuchawy, wzmocniony sygnał komórkowy oraz komunikaty radiowe emitowane bezpośrednio do pojazdów. Wzdłuż tunelu rozmieszczono drogi ewakuacyjne, przejścia ratunkowe oraz nisze alarmowe z podstawowym sprzętem gaśniczym.
GDDKiA przypomina jednak, że nawet najbardziej zaawansowana infrastruktura nie zastąpi zdrowego rozsądku kierowców. Apeluje o przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa: niewyprzedzanie, niezatrzymywanie się bez potrzeby, reagowanie na pożary zgodnie z procedurami i słuchanie poleceń służb.

Inwestycja wsparta przez Unię Europejską
Budowa tunelu pod Luboniem Małym to część projektu budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 2,5 miliarda złotych, z czego niemal 1,3 miliarda pochodziło z dofinansowania unijnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
źródło: GDDKiA