W kościele parafialnym w Rabie Wyżnej z koncertem pasyjnym „Stabat Mater Dolorosa” wystąpiła Natalia Rubiś śpiewaczka operowa, rodowita rabianka, występującą na scenach międzynarodowych oraz w teatrach operowych i większości filharmonii w Polsce.
Obok Natalii zaśpiewała Kinga Brandys-Wójciak (mezzosopran)-także rodowita rabianka, dzisiaj ożywiająca sferę muzyczną i kulturalną Rabki-Zdroju. Śpiewaczkom towarzyszył kwartet smyczkowy Filharmonii Częstochowskiej NONA. Koncert był piękną modlitwą Wielkiego Tygodnia wprowadzającą obecnych w Święte Triduum Paschalne.
Podczas koncertu usłyszeliśmy „Arię na strunie G” Jana Sebastiana Bacha i „Adagio” Tomasa Albinoniego w wykonaniu kwartetu smyczkowego Filharmonii Częstochowskiej NONA, który również akompaniował utworom wykonywanym przez solistki. W utworze Alessandro Stradelli „Pieta Signore” wystąpiła Natalia Rubiś, a Kinga Brandys-Wójciak zaśpiewała „Erbarme dich, mein Gott” (Zmiłuj się nade mną, Mój Boże, przez wzgląd na me łzy…”) z pasji św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. Tego wieczoru zabrzmiały również pieśni maryjne „Matki człowieczej lament” (dzieło nieżyjącej już Joanny Kulmowej, autorki słów, i Edwarda Pałasza, kompozytora) oraz „Ave Maryja” Michała Lorenca. Zwieńczeniem koncertu była wykonana przez Natalię i Kingę 12 częściowa średniowieczna sekwencja Stabat Mater Pergolssiego. Utwór złożony z arii i duetów opisujący cierpienia Maryi patrzącej na męki i śmierć Jezusa Chrystusa.
fot. Robert Łajka