20210823 171158 HDR

W odpowiedzi na sierpniowy protest mieszkańców, poparty ponad 800 podpisami, Powiatowy Zarząd Dróg wystosował obszerną odpowiedź do mieszkańców Gminy Łapsze Niżne.

Pismo złożone na ręce sołtysa wsi Łapsze Wyżne – Antoniego Sołtysa, sołtysa wsi Łapsze Niżne – Edwarda Hatały oraz radnych Gminy Łapsze Niżne – Henryka Janeczka i Piotra Miśkowicza wystosowano 30 sierpnia. PZD na wstępie informuje, że umowa na opracowanie dokumentacji projektowej, umożliwiającej rozbiórkę istniejącego i budowę nowego mostu, została zawarta 6 maja 2016 roku. W trakcie procedury potrzebna była decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, o które PZD zwróciło się we wniosku do Wójta Gminy Nowy Targ. Wtedy planowano budowę nowego mostu w powyżej obecnego, co umożliwiłoby korzystanie z dotychczasowej przeprawy w trakcie trwania remontu. Dopiero po zakończeniu budowy stary most miałby zostać rozebrany.

20210823 171551 HDR

Przeszkodą dla inwestora (PZD) okazała się konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wskazał, że ze względu na negatywne oddziaływanie na siedliska i gatunki priorytetowe zezwolenie może zostać wydane jedynie po uzyskaniu opinii Komisji Europejskiej. Inwestor zrezygnował z takiej możliwości, jak tłumaczy: z uwagi na trudności z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, w tym możliwości konicznej opinii Komisji Europejskiej podjęta została decyzja o rezygnacji z budowy mostu w nowej lokalizacji oraz został złożony wniosek o umorzenie postępowania.

Jak podkreśla PZD do decyzji nie wniesiono żadnych odwołań.

Zarząd twierdzi również, że Gmina Łapsze Niżne była powiadamiana o każdym etapie prowadzonego postępowania. 17 listopada 2016 roku PZD złożyło wniosek do Wójta Gminy Nowy Targ o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych do realizacji przedsięwzięcia remontu mostu, podając w karcie informacyjnej, że przedmiotem inwestycji jest rozbudowa drogi powiatowej Groń-Trybsz-Niedzica wraz z rozbiórką istniejącego mostu i budową mostu w tym samym miejscu. Do przedsięwzięcia nie zaplanowano budowy mostu tymczasowego, a ruch w trakcie prac miał odbywać się układem dróg publicznych. 14 czerwca 2017 roku uzyskano pozwolenie wodno-prawne na realizację inwestycji.

Z posiadanych przez PZD informacji nie było wnoszonych żadnych sprzeciwów ani uwag, co do realizacji inwestycji pn. rozbudowa drogi powiatowej nr 1642K Groń-Trysz-Niedzicia od km 1+840,00 km do mk 2+305,00 wraz z rozbiórką istniejącego mostu na rzece Białkaw km 9+785,00, wq ciągu droi powiatowej nr 1642K Groń-Trybsz-niedzica w km 2+131,50 w miejscowości Trybsz, przewidującej całkowite zamknięcie drogi na cas wykonywania robót bez przeprawy zastępczej lub wykonania zastępczego objazdu blisko mostu – argumentuje PZD.

Stwierdza też, że czas konsultacji społecznych, na brak których sprzeciwiali się mieszkańcy Gminy, minął w latach 2016 – 2017, ponieważ decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych została wydana właśnie wtedy.

Wobec powyższego dziwią przekazywane przez niektóre osoby informacje, że będzie przeprawa zastępcza, choć od 2017 r. wiadomym jest, a przynajmniej być powinno, że żadnej przeprawy zastępczej nie będzie – argumentuje Powiatowy Zarząd Dróg.

20210823 171646 HDR

PZD twierdzi również, że mieszkańcy zostaną powiadomieni o zamknięciu mostu z należytym wyprzedzeniem, co do czego mogą mieć jednak wątpliwości, biorąc pod uwagę fakt, że o planowanym wcześniej zamknięciu mostu od 15 sierpnia 2021 roku dowiedzieli się właściwie pocztą pantoflową. Wtedy to pytaliśmy Wójta Gminy Łapsze Niżne o przyczynę takiego obrotu sprawy.

Gmina nie miała informacji o całkowitym zamknięciu mostu. Niemal do samego końca utrzymywane było, że przejazd technologiczny w brud będzie urządzony tak jak to było niegdyś przy budowie mostu między Nową Białą i Krempachami. W momencie gdy okazało się, że takowej przeprawy nie będzie przystąpiliśmy do działania aby ją zapewnić przy jednoczesnym przesunięciu wejścia w teren wykonawcy budowy mostu – tłumaczył Wójt Jakub Jamróz.

Bezpieczeństwo mieszkańców Gminy Łapsze Niżne jest nadrzędną sprawą dla władz Powiatu Nowotarskiego – twierdzo PZD – dodając, że było ono powodem spotkania z mieszkańcami 3 sierpnia 2021 r. dalej informując jednak, że drogę tymczasową utworzyć ma Gmina Łapsze Niżne. Droga prowadząca z Trybsza do Krempach ma stanowić alternatywę, nie będzie uwzględniona w dokumentacji projektowej jako objazd.

Na protesty mieszkańców co do stanu proponowanego objazdu przez Czarną Górę (zły stan nawierzchni oraz problemy z zimowym utrzymaniem drogi), PZD podkreśla, że jest to droga gminna, o którą zadbać powinna Gmina Łapsze Niżne. Wytyka też fakt, że Wójt, wiedząc o planowanym objeździe przez Czarną Górę nie złożył wniosku do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych o remont wspomnianej drogi gminnej: której stan nawierzchni Mieszkańcy określają jako tragiczny, ewentualnie budowę nowej drogi z Trybsza do Krempach. Jednakże Gmina Łapsze Niżne nie przewidziała żadnego z tych zadań do realizacji z wykorzystaniem środków pochodzących z RFIL, mając wiedzę a przynajmniej przy zachowaniu należytej staranności taką wiedzą mogła dysponować, że w trakcie realizacji budowy nowego mostu na rzece Białka nie będzie przeprawy zastępczej – tłumaczy PZD.

Objazd to utrudnienie, ale tylko dla 40% mieszkańców Gminy – twierdzi PZD

Wylicza, że zamknięcie mostu odczują mieszkańcy Trybsza, Łapsz Wyżnych i Łapszanki, a trasa przejazdu trasa przejazdu do Nowego Targu dla Trybszan wydłuży się „tylko około trzy razy”. Dla pozostałych dwóch miejscowości dwukrotnie. Podkreśla, że będzie to czas przejściowy, a remont mostu jest inwestycją ważną dla lokalnej społeczności, więc z pewnością wykonawca dołoży starań, b remont zakończyć możliwie szybko.

Przypomnijmy, że prace mają potrwać dwa lata (red.).

W dalszej części PZD przypomina, że przychylenie się do prośby mieszkańców o wstrzymanie robót wpłynie na wydłużenie robót budowlanych, gdyż będzie dotyczył już nie jednego, a dwóch sezonów zimowych.

Zarząd podkreśla, że zamknięcie mostu nie wpłynie na wydłużenie oczekiwania na służby w razie wypadku, ponieważ zespoły ratownictwa medycznego stacjonują też m.in. w Sromowcach Wyżnych.

W przypadku rozbudowy dróg a zwłaszcza mostów, utrudnienia w ruchu są niejako wpisane w rzeczywistość przejezdności danego ciągu komunikacyjnego, dlatego PZD prosi o cierpliwość i wyrozumiałość w tym zakresie, gdyż utrudnienia związane z budową mostu nie wynikają ze złej woli kogokolwiek z przedstawicieli Zarządu Nowotarskiego – podsumowuje Powiatowy Zarząd Dróg.

 

 O proteście w sprawie mostu informowaliśmy już TUTAJ. Kontynuacją był materiał: Co z tą drogą? Mieszkańcy tracą cierpliwość oraz Odpowiedź Wójta

 

W kolejnym materiale przestawimy odpowiedź Wójta Gminy Łapsze Niżne Jakuba Jamróza na pismo Powiatowego Zarządu Dróg. Zachecamy dośledzenia naszego portalu.