W odpowiedzi na sierpniowy protest mieszkańców, poparty ponad 800 podpisami, Powiatowy Zarząd Dróg wystosował obszerną odpowiedź do mieszkańców Gminy Łapsze Niżne.
Pismo złożone na ręce sołtysa wsi Łapsze Wyżne – Antoniego Sołtysa, sołtysa wsi Łapsze Niżne – Edwarda Hatały oraz radnych Gminy Łapsze Niżne – Henryka Janeczka i Piotra Miśkowicza wystosowano 30 sierpnia. PZD na wstępie informuje, że umowa na opracowanie dokumentacji projektowej, umożliwiającej rozbiórkę istniejącego i budowę nowego mostu, została zawarta 6 maja 2016 roku. W trakcie procedury potrzebna była decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, o które PZD zwróciło się we wniosku do Wójta Gminy Nowy Targ. Wtedy planowano budowę nowego mostu w powyżej obecnego, co umożliwiłoby korzystanie z dotychczasowej przeprawy w trakcie trwania remontu. Dopiero po zakończeniu budowy stary most miałby zostać rozebrany.
Przeszkodą dla inwestora (PZD) okazała się konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wskazał, że ze względu na negatywne oddziaływanie na siedliska i gatunki priorytetowe zezwolenie może zostać wydane jedynie po uzyskaniu opinii Komisji Europejskiej. Inwestor zrezygnował z takiej możliwości, jak tłumaczy: z uwagi na trudności z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, w tym możliwości konicznej opinii Komisji Europejskiej podjęta została decyzja o rezygnacji z budowy mostu w nowej lokalizacji oraz został złożony wniosek o umorzenie postępowania.
Jak podkreśla PZD do decyzji nie wniesiono żadnych odwołań.
Zarząd twierdzi również, że Gmina Łapsze Niżne była powiadamiana o każdym etapie prowadzonego postępowania. 17 listopada 2016 roku PZD złożyło wniosek do Wójta Gminy Nowy Targ o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych do realizacji przedsięwzięcia remontu mostu, podając w karcie informacyjnej, że przedmiotem inwestycji jest rozbudowa drogi powiatowej Groń-Trybsz-Niedzica wraz z rozbiórką istniejącego mostu i budową mostu w tym samym miejscu. Do przedsięwzięcia nie zaplanowano budowy mostu tymczasowego, a ruch w trakcie prac miał odbywać się układem dróg publicznych. 14 czerwca 2017 roku uzyskano pozwolenie wodno-prawne na realizację inwestycji.
Z posiadanych przez PZD informacji nie było wnoszonych żadnych sprzeciwów ani uwag, co do realizacji inwestycji pn. rozbudowa drogi powiatowej nr 1642K Groń-Trysz-Niedzicia od km 1+840,00 km do mk 2+305,00 wraz z rozbiórką istniejącego mostu na rzece Białkaw km 9+785,00, wq ciągu droi powiatowej nr 1642K Groń-Trybsz-niedzica w km 2+131,50 w miejscowości Trybsz, przewidującej całkowite zamknięcie drogi na cas wykonywania robót bez przeprawy zastępczej lub wykonania zastępczego objazdu blisko mostu – argumentuje PZD.
Stwierdza też, że czas konsultacji społecznych, na brak których sprzeciwiali się mieszkańcy Gminy, minął w latach 2016 – 2017, ponieważ decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych została wydana właśnie wtedy.
Wobec powyższego dziwią przekazywane przez niektóre osoby informacje, że będzie przeprawa zastępcza, choć od 2017 r. wiadomym jest, a przynajmniej być powinno, że żadnej przeprawy zastępczej nie będzie – argumentuje Powiatowy Zarząd Dróg.
PZD twierdzi również, że mieszkańcy zostaną powiadomieni o zamknięciu mostu z należytym wyprzedzeniem, co do czego mogą mieć jednak wątpliwości, biorąc pod uwagę fakt, że o planowanym wcześniej zamknięciu mostu od 15 sierpnia 2021 roku dowiedzieli się właściwie pocztą pantoflową. Wtedy to pytaliśmy Wójta Gminy Łapsze Niżne o przyczynę takiego obrotu sprawy.
Gmina nie miała informacji o całkowitym zamknięciu mostu. Niemal do samego końca utrzymywane było, że przejazd technologiczny w brud będzie urządzony tak jak to było niegdyś przy budowie mostu między Nową Białą i Krempachami. W momencie gdy okazało się, że takowej przeprawy nie będzie przystąpiliśmy do działania aby ją zapewnić przy jednoczesnym przesunięciu wejścia w teren wykonawcy budowy mostu – tłumaczył Wójt Jakub Jamróz.
Bezpieczeństwo mieszkańców Gminy Łapsze Niżne jest nadrzędną sprawą dla władz Powiatu Nowotarskiego – twierdzo PZD – dodając, że było ono powodem spotkania z mieszkańcami 3 sierpnia 2021 r. dalej informując jednak, że drogę tymczasową utworzyć ma Gmina Łapsze Niżne. Droga prowadząca z Trybsza do Krempach ma stanowić alternatywę, nie będzie uwzględniona w dokumentacji projektowej jako objazd.
Na protesty mieszkańców co do stanu proponowanego objazdu przez Czarną Górę (zły stan nawierzchni oraz problemy z zimowym utrzymaniem drogi), PZD podkreśla, że jest to droga gminna, o którą zadbać powinna Gmina Łapsze Niżne. Wytyka też fakt, że Wójt, wiedząc o planowanym objeździe przez Czarną Górę nie złożył wniosku do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych o remont wspomnianej drogi gminnej: której stan nawierzchni Mieszkańcy określają jako tragiczny, ewentualnie budowę nowej drogi z Trybsza do Krempach. Jednakże Gmina Łapsze Niżne nie przewidziała żadnego z tych zadań do realizacji z wykorzystaniem środków pochodzących z RFIL, mając wiedzę a przynajmniej przy zachowaniu należytej staranności taką wiedzą mogła dysponować, że w trakcie realizacji budowy nowego mostu na rzece Białka nie będzie przeprawy zastępczej – tłumaczy PZD.
Objazd to utrudnienie, ale tylko dla 40% mieszkańców Gminy – twierdzi PZD
Wylicza, że zamknięcie mostu odczują mieszkańcy Trybsza, Łapsz Wyżnych i Łapszanki, a trasa przejazdu trasa przejazdu do Nowego Targu dla Trybszan wydłuży się „tylko około trzy razy”. Dla pozostałych dwóch miejscowości dwukrotnie. Podkreśla, że będzie to czas przejściowy, a remont mostu jest inwestycją ważną dla lokalnej społeczności, więc z pewnością wykonawca dołoży starań, b remont zakończyć możliwie szybko.
Przypomnijmy, że prace mają potrwać dwa lata (red.).
W dalszej części PZD przypomina, że przychylenie się do prośby mieszkańców o wstrzymanie robót wpłynie na wydłużenie robót budowlanych, gdyż będzie dotyczył już nie jednego, a dwóch sezonów zimowych.
Zarząd podkreśla, że zamknięcie mostu nie wpłynie na wydłużenie oczekiwania na służby w razie wypadku, ponieważ zespoły ratownictwa medycznego stacjonują też m.in. w Sromowcach Wyżnych.
W przypadku rozbudowy dróg a zwłaszcza mostów, utrudnienia w ruchu są niejako wpisane w rzeczywistość przejezdności danego ciągu komunikacyjnego, dlatego PZD prosi o cierpliwość i wyrozumiałość w tym zakresie, gdyż utrudnienia związane z budową mostu nie wynikają ze złej woli kogokolwiek z przedstawicieli Zarządu Nowotarskiego – podsumowuje Powiatowy Zarząd Dróg.
O proteście w sprawie mostu informowaliśmy już TUTAJ. Kontynuacją był materiał: Co z tą drogą? Mieszkańcy tracą cierpliwość oraz Odpowiedź Wójta
W kolejnym materiale przestawimy odpowiedź Wójta Gminy Łapsze Niżne Jakuba Jamróza na pismo Powiatowego Zarządu Dróg. Zachecamy dośledzenia naszego portalu.